"Expertise" ervaring

 

Een medewatersporter zond onderstaande ervaring bij aankoop van een gebruikt schip.
Naam en woonplaats zijn bekend, maar om begrijpelijke redenen wenst hij anoniem te blijven.
Hier het verhaal in zijn eigen bewoording.


Wij hebben een de Ruiterkruiser 11.70 gekocht. Ik zal proberen het in het kort te vertellen. We hadden een Ten Broeke en wegens de geboorte van onze dochter wilden wij een groter schip en ons oog viel op de de Ruiterkruiser. Welnu, zoals u de mensen ook aanraadt hebben wij via de makelaar een expertise uit laten voeren. De makelaar heeft dit voor ons geregeld.

Uit het onderzoek bleek dat de boeg erg dun was en dat deze gedubbeld moest worden. Er stond ook in dat de keurmeester het drinkwatergedeelte evenals het gasgedeelte niet kon keuren omdat dit niet was aangesloten door de makelaar, maar omdat ik in het midden van het land woon en het schip in Friesland lag begrijpt u dat ik niet telkens heen en weer kon rijden en een vrije dag kon krijgen om aanwezig te zijn bij de keuring. Dus het schip werd naar een werf gebracht in Zwolle. De werknemer die het schip zou dubbelen zou ook een ankerbun maken die niet aanwezig was waardoor de boeg ook zo dun geworden was. De makelaar belde mij op, want als men de ankerbun zou maken moest de slaapruimte gesloopt worden.

Daarop ben ik daarheen gereden en daar aangekomen bleek dat de gland ook versleten was. Dit was onderzocht door de keurmeester, maar in zijn rapport stond dat er een minime speling was van 1,2 mm. Wijzelf hebben het met de medewerker opgemeten en het betrof 4 mm. Dus ik belde de makelaar op. Deze gaf te kennen dat de oude eigenaar dit niet zou betalen en dat als ik nog meer gebreken zou vinden de makelaar er van af zou zien om het schip te verkopen. Welnu, ik had al 5000 gulden onkosten gemaakt en opperde dus dat ik dat geld dan wel terug wilde als hij van de verkoop afzag. Ook opperde ik dat het expertisebedrijf  WAAR HIJ VOOR GEZORGD HAD  (een HISWA bedrijf !!!!)  kosten ± 2000 gulden, zijn werk niet naar behoren bleek gedaan te hebben, want de Webasto gaskachel (hete lucht) hadden ze niet eens opgemerkt! Ook de speling was niet geconstateerd en ook de lekkage van de stuurinrichting was onopgemerkt gebleven.

Hij opperde dat ik zelf het taxatiebedrijf maar moest bellen en hij zou de oude eigenaar opsporen en hem het probleem voorleggen. Welnu, hij heeft ook het expertisebedrijf gebeld nadat ik hun ook gebeld had en dhr taxateur dreigde gelijk dat hij een rechtzaak tegen mij zou beginnen als ik de rekening niet wou betalen. Op mijn opmerking dat er bepaalde dingen niet opgemerkt waren en dat ook bepaalde dingen niet in het rapport waren gezet (wat achteraf bleek ) hing hij op, mij toesnauwend: "U heeft 14 dagen om te betalen".

Nu ben ik uiteindelijk met de oude eigenaar en de makelaar tot overeenstemming gekomen. Ik hoefde na tussenkomst van de makelaar de desbetreffend rekening niet te betalen. Het schip heb ik nu een paar maanden en ben tot mijn schrik er achter gekomen dat de gasbun die zich in de kajuit bevindt (wat geen probleem hoeft te zijn) op de bodem konstant in het water staat. Na wat onderzoek blijkt dat de ontluchting NIET BOVEN DE WATER LIJN MAAR ERONDER ZIT waardoor er buitenwater naar binnen stroomt in de bun. Met andere woorden, gaat de bodem door, dan zinkt mijn schip. OOK dit stond niet in het keurrapport.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat, ook al heb je er geen verstand van en schakel je een Hiswa-bedrijf in, blijf erbij en let goed op, want meestal bepaalt de expertise of de koop doorgaat. Nu heb ik een schip waar ik wel blij mee ben maar een bijsmaak heb ik wel...