kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

 
  A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  
De schipper...

 

 

 

Meppelerdiep 1992

 

Schipper Cees is een oorlogskind, geboren in de Haagse Van Galenstraat in de bitterkoude hongerwinter van 1944 op twee tellen en een kwak aan het Kuiperspad op twee stoeltjes (geheimtaal). Ondanks het minimale voedsel van waterverdunde koemelk, prut van bloembollen, suikerbieten en andere troep is hij toch groot gegroeid. Vader zat tijdens razzia's voor de arbeitseinsatz ondergedoken tussen het plafond van het eerste filiaal van melkinrichting De Sierkan naast ons huis. De medewerkers moeten het geweten hebben, maar hij is niet verraden. Het bevel van de Duitsche Weermacht met de belofte dat  "dagelijksche vergoeding bestaande uit goeden kost, rookartikelen en loon volgens geldende tarief" zou plaatsvinden en dat "voor achterblijvende familieleden zouden worden gezorgd" kon hem niet overhalen.
Cees (toen nog Keesje) is op z'n 4e jaar verhuisd naar Amsterdam, twee jaar later naar Dordrecht, de uitgelezen plaats om met water in aanraking te komen. Elke winter overstroomden de kades (op z'n Dordts kaaien) en in het rampjaar 1953 de gehele binnenstad en de benedenverdieping van het ouderlijk huis. Op z'n 12e werd hij zeeverkenner. Vanaf z'n 14e bevoer hij als bootsman van een zeilvlet de Nieuwe Merwede, het Wantij en de Dordtse -en Brabantse Biesbosch, toen nog echt getijdewater.

Vanaf 1965 na 18 maanden dienstplicht, lichting 64-1, de laatste in het ouwe grijs, gewoond op een zolderkamer in Amsterdam Oud-Zuid. Jawel, de beste plek voor de sixties. In 1968 werkzaam bij platenmaatschappij Barclay. Op een verjaarsfeestje van een collega in het keldercafe van "De Brakke Grond" zijn Hiltje ontmoet, als een blok voor elkaar gevallen, en datzelfde jaar getrouwd. Ruim een jaar later kwam een dochter en twee jaar later de zolderkamer verruild voor een nieuwbouw rijtjeshuis in Oostzaan. Noodgedwongen, want de wachttijd voor een huurwoning was ondanks urgentieverklaring 7 tot 11 jaar. De annu´teitenhypotheek van 52.000 gulden bij de Boerenleenbank tegen een rentepercentage van 7,5% bracht, ondanks een vorstelijke "Premie-A" bijdrage, slapeloze nachten en... een zoon. In Oostzaan kwam ook de eerste boot. Het was een krijgertje, een allang afgeschreven en van polyester doodskleed voorziene (kleine) BM, waarmee toch nog een paar jaar fijn is gezeild op de Oostzaanse Westplas en Vinkeveense Plassen. Er hing een luchtgekoeld bb-motortje aan. Zo'n aanhangertje was noodzakelijk als thuiskomer bij wegvallende wind en oversteek van druk bevaren water. Het ding van het merk Caravelle gaf (als je hem al aan de praat kreeg) een enorme bak herrie en wanneer je het waagde om het gas een tijdje wat verder open te draaien werd het geheid een vastloper en moest gewacht worden op afkoeling. De oversteek van het IJ gaf hartkloppingen. Tja, dat verkocht de sportafdeling van V&D voor 300 gulden.

Vanaf 1978 woonachtig in Drente en later de trotse bezitter van een Blauwe Hand kruiser (opknapper); die in het jaar 2000 heeft plaats gemaakt voor een Zeeuwse Motorschouw (opknapper), welke op haar beurt in 2004 is ingeruild voor een nieuwbouw Drentsche Spiegelkotter. Het vaargebied is in hoofdzaak Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en het IJsselmeer.
Schipper Cees komt niet uit de beroepsvaart. Wel was hij als freelance automatiseerder verbonden aan bunkerstations en leveranciers van scheepvaartbenodigdheden. Over de auteur. De interesse, kennis en ervaring op watersportgebied en scheepvaarthistorie is slechts liefhebberij. Hier het verslag van zijn motorboot maidentrip. De schipper is in het bezit van
Klein vaarbewijs II en het "oude" bedieningscertificaat marifoon en was vele jaren lid van WSV Meppel waarvan een aantal jaren als bestuurslid. Inmiddels gepensioneerd en viervoudig grootvader.
N.B. De schipper is gestopt met varen. De boot (hieronder) is in 2009 verkocht.


...en zijn laatste boot.
De Drentsche spiegelkotter 1040 OK "IDUNA" is verkocht

Bij een multiknikspanten-test van maandblad "Motorboot" uit 2009 kwam de Drentsche Kotter als winnaar uit de bus.

 

*) De Amsterdamse havenarbeiders hadden benamingen voor getallen. Op de PDF in mokums.nl vinden we:
    Tel = 10, twee tellen dus 20
    Kwak = 11
    Kuiperspad = 19
    Stoeltje = 4, twee stoeltjes dus 44

Voor het geval de site of pagina verdwenen is (gebeurt helaas vaak) hier dezelfde PDF op vaartips.