kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

  Andere tips en wetenswaardigheden
  A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  
Motor stopt

 Wanneer stopt de motor ermee?

Na korte tijd of wanneer motor in werk gezet wordt
Draait belast goed, maar niet stationair
Na belast gedraaid te hebben
Buitenboordmotor

 

   

storing hoofdoorzaak nader omschreven oorzaak
Branstoftoevoer onderbroken. Geen brandstof.
Lucht in brandstofsysteem. (lekkage) 
Brandstofleiding verstopt.
Retourleiding geblokkeerd.
Brandstoffilter verstopt. (b.v. dieselbacterie)
Tankontluchting geblokkeerd.
Na korte tijd of wanneer motor belast wordt of wanneer keerkoppeling in achteruit gezet wordt. Stationair toerental te laag afgesteld.
Verstopte uitlaat.
Vliegwiel niet zwaar genoeg.
 
  Te lage compressie. Kleptiming of speling niet in orde.
Koppakking lek.
Zuigerveren versleten/vastgelopen.
Versleten cilinders.
Verbrande kleppen.
Decompressie onjuist afgesteld.


storing hoofdoorzaak nader omschreven oorzaak
Te lage compressie (zie boven).  
Motor start, draait belast, maar niet goed stationair.
De motor "hunt" (wisselend toerental) of slaat af.
Regulateur defect.
(lekke vacuumleiding)
Stationair toerental te laag afgesteld.
Inspuitmoment niet juist.
Verstuivers defect.
 
  Brandstofpomp defect. Zwaar lopende regelstang.
Versleten plunjerelementen.
Gebroken plunjerveren.


storing oorzaak
Na belast gedraaid te hebben Zie pagina "Motor start niet"
Bij "Motor draait voldoende snel maar slaat niet aan".  

 

storing oorzaak
Buitenboordmotor De knijpbal van de benzineleiding hangt ondersteboven. Het ventiel moet onderaan zitten, anders werkt het niet. Tevens moet de benzineleiding aan de motorzijde van de knijpbal hoger zitten dan de benzineleiding van de tank.

Andere storingen