Raderboten


Omslagafbeelding van "Nederlandse Raderboten 1823-1955.

Juliana, Prinses der Nederlanden. Gebouwd in 1928 - Werf Gebr. Sachsenberg, Koln-Deutz.
Afmetingen 79,00 x 16,00/8,60 x 2,80 m - Diepgang 1,12 m - Passagiers 2250. Diameter raderen 4.46 m, 8 beweegbare borden - Snelheid 25 km/u. Op 13 april 1944 werd dit door de Kriegsmarine in beslag genomen schip tot zinken gebracht in de haveningang van IJmuiden.
bron: Nederlandse Raderboten 1823-1955

 


De stoomraderboot "President Kruger" van Fop Smit en Co [1848 - 1935]. Er werd o.m. gevaren van Rotterdam via Werkendam naar Heusden. Zomers werd vanuit Rotterdam gevaren op Hoek van Holland, Oostvoorne en Loevenstein. Fop Smit boten werden vanaf 1887ook ingezet voor "watertochtjes".

 

Door toenemende concurrentie van de spoorwegen en de stoomtram kregen de stoomvaartpassagiersdiensten aan het eind van de negentiende eeuw steeds meer een recreatief karakter. De rederij Fop Smit & Co, die vanaf 1848 met luxe salonboten vooral zakenlui vervoerde, speelde daar bijtijds op in en maakte vanaf 1887 reclame voor "watertochtjes", dagtochten tussen Rotterdam, Dordrecht en Gorinchem:, waarvoor de stoomboten rnet hun fraaie salons werden ingezet. Na 1892 werd de nadruk steeds meer gelegd op deze toeristische dienstverlening, de "Watertochtjes" van Fop Smit & Co werden een begrip. De luxe salonschepen, waaronder de President Krüger (hierboven) en de President Steijn met bemanning in uniform van zwart fluweel met goudgalon werden vanaf 1902 ingezet voor de toeristische lijnvaarten en ook voor rondvaarten. De rederij richtte zich hiermee op de gegoede burger en de buitenlandse toerist. De schepen waren verfraaid met kunstwerken en aan boord werd een uitgebreid buffet geserveerd door een goede restaurateur.

Het FopSmit logo

 


Het rader S.S. Matheus Stinnes komt onder de brug met neergelaten pijpen.

 


Bezoeker Brands van Otterlo uit Venlo wil graag meer informatie over deze tweepijper, waarop zijn grootvader machinist was.
Op de raderkast staat de naam "Mannheim". Grootvader vertrok ca 1900 vanuit Rotterdam naar Essenberg (Duitsland).

 


Als antwoord stuurde bezoeker G.Havers in 2010 de volgende informatie met bovenstaande foto.
Uit "Radersleepboten de Krachtpatsers van de Rijn":

Mannheim VI. Reg.nr : Onbekend.
Bouwjaar: 1884. Bouwwerf: "Berninghaus" in Duisburg.
Afmetingen: lang 68.00 m. breed 8.40 m. diepgang: 1.25 m. Breedte over de raderkasten 18.95 m. Voortstuwing 1300 IPK. Eigenaar was de" Mannheimer Dampfschiffahrt AG" in Mannheim en als kapitein wordt Adam Wehner vermeld. De boot is in 1920 verkocht aan de "Duisburg Ruhrorter Schleppverein" in Ruhrort.
De "Mannheimer Dampfschiffahrt AG" in Mannheim was onderdeel van het "Fendel" concern.

 

 


De hekwieler "Tebo" van de KPN varende op de rivier de Musi bij Palembang op Sumatra rond 1926

 


Het oorspronkelijke raderbootontwerp van Jonathan Hulls, de hekwieler als stoomsleepboot.
Het is een afbeelding uit zijn in 1737 in Londen verschenen beschrijving van a new-invented machine.