Raderboten |
Omslagafbeelding van "Nederlandse Raderboten 1823-1955.
Juliana, Prinses der Nederlanden. Gebouwd in 1928 - Werf
Gebr. Sachsenberg, Koln-Deutz. Afmetingen 79,00 x 16,00/8,60 x 2,80 m - Diepgang 1,12 m - Passagiers 2250. Diameter raderen 4.46 m, 8 beweegbare borden - Snelheid 25 km/u. Op 13 april 1944 werd dit door de Kriegsmarine in beslag genomen schip tot zinken gebracht in de haveningang van IJmuiden. bron: Nederlandse Raderboten 1823-1955
|
De stoomraderboot "President Kruger" van Fop Smit en Co [1848 - 1935]. Er werd o.m. gevaren van Rotterdam via Werkendam naar Heusden. Zomers werd vanuit Rotterdam gevaren op Hoek van Holland, Oostvoorne en Loevenstein. Fop Smit boten werden vanaf 1887ook ingezet voor "watertochtjes". |
|
Het rader S.S. Matheus Stinnes komt onder de brug met
neergelaten pijpen.
Bezoeker Brands van Otterlo uit Venlo wil graag meer informatie over
deze tweepijper, waarop zijn grootvader machinist was.
Op de raderkast staat de naam "Mannheim". Grootvader vertrok ca 1900 vanuit
Rotterdam naar Essenberg (Duitsland).
Als antwoord stuurde bezoeker G.Havers in 2010 de volgende informatie met
bovenstaande foto.
Uit "Radersleepboten de Krachtpatsers van de Rijn":
Mannheim VI. Reg.nr : Onbekend. Bouwjaar: 1884. Bouwwerf: "Berninghaus" in Duisburg. Afmetingen: lang 68.00 m. breed 8.40 m. diepgang: 1.25 m. Breedte over de raderkasten 18.95 m. Voortstuwing 1300 IPK. Eigenaar was de" Mannheimer Dampfschiffahrt AG" in Mannheim en als kapitein wordt Adam Wehner vermeld. De boot is in 1920 verkocht aan de "Duisburg Ruhrorter Schleppverein" in Ruhrort. De "Mannheimer Dampfschiffahrt AG" in Mannheim was onderdeel van het "Fendel" concern. |
De hekwieler "Tebo" van de KPN varende op de rivier de Musi bij Palembang
op Sumatra rond 1926
Het oorspronkelijke raderbootontwerp van Jonathan Hulls, de hekwieler als
stoomsleepboot.
Het is een afbeelding uit zijn in 1737 in Londen verschenen beschrijving van
a new-invented machine.