Wij hebben een de Ruiterkruiser 11.70
gekocht. Ik zal proberen het in het kort te vertellen. We hadden een Ten Broeke en
wegens de geboorte van onze dochter wilden wij een groter schip en ons oog viel
op de de Ruiterkruiser. Welnu, zoals u de mensen ook aanraadt hebben wij via de
makelaar een expertise uit laten voeren. De makelaar heeft dit voor ons geregeld. Uit het onderzoek bleek dat de boeg erg dun was en dat
deze gedubbeld moest worden. Er stond ook in dat de keurmeester het
drinkwatergedeelte evenals het gasgedeelte niet kon keuren omdat dit niet was
aangesloten door de makelaar, maar omdat ik in het midden van het land woon en
het schip in Friesland lag begrijpt u dat ik niet telkens heen en weer kon
rijden en een vrije dag kon krijgen om aanwezig te zijn bij de keuring. Dus het
schip werd naar een werf gebracht in Zwolle. De werknemer die het
schip zou dubbelen zou ook een ankerbun maken die niet aanwezig was waardoor de
boeg ook zo dun geworden was. De makelaar belde mij op, want als men de
ankerbun zou maken moest de slaapruimte gesloopt worden.
Daarop ben ik daarheen gereden en daar aangekomen bleek dat
de gland ook versleten was. Dit was onderzocht door de keurmeester, maar in zijn rapport
stond dat er een minime speling was van 1,2 mm. Wijzelf hebben het met de medewerker
opgemeten en het betrof 4 mm. Dus ik belde de makelaar op. Deze gaf te kennen
dat de oude eigenaar dit niet zou betalen en dat als ik nog meer gebreken zou
vinden de makelaar er van af zou zien om het schip te verkopen. Welnu, ik had
al 5000 gulden onkosten gemaakt en opperde dus dat ik dat geld dan wel terug wilde
als hij van de verkoop afzag. Ook opperde ik dat het expertisebedrijf WAAR HIJ
VOOR GEZORGD HAD (een HISWA bedrijf !!!!) kosten ± 2000 gulden, zijn werk
niet naar behoren bleek gedaan te hebben, want de Webasto gaskachel (hete lucht) hadden ze
niet eens opgemerkt! Ook de speling was niet geconstateerd en ook de lekkage van de
stuurinrichting was onopgemerkt gebleven.
Hij opperde dat ik zelf het taxatiebedrijf maar moest
bellen en hij zou de oude eigenaar opsporen en hem het probleem voorleggen.
Welnu, hij heeft ook het expertisebedrijf gebeld nadat ik hun ook gebeld
had en dhr taxateur dreigde gelijk dat hij een rechtzaak tegen mij zou beginnen als
ik de rekening niet wou betalen. Op mijn opmerking dat er bepaalde dingen niet
opgemerkt waren en dat ook bepaalde dingen niet in het rapport waren gezet (wat
achteraf bleek ) hing hij op, mij toesnauwend: "U heeft 14 dagen om te betalen".
Nu ben ik uiteindelijk met de oude eigenaar en de makelaar
tot overeenstemming gekomen. Ik hoefde na tussenkomst van de makelaar de
desbetreffend rekening niet te betalen. Het schip heb ik nu een paar maanden en ben
tot mijn schrik er achter gekomen dat de gasbun die zich in de kajuit bevindt (wat geen
probleem hoeft te zijn) op de bodem konstant in het water staat. Na wat
onderzoek blijkt dat de ontluchting NIET BOVEN DE WATER LIJN MAAR ERONDER
ZIT waardoor er buitenwater naar binnen stroomt in de bun. Met andere
woorden, gaat de bodem door, dan zinkt mijn schip. OOK dit stond niet in het
keurrapport.
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat, ook al heb
je er geen verstand van en schakel je een Hiswa-bedrijf in, blijf erbij en let goed
op, want meestal bepaalt de expertise of de koop doorgaat. Nu heb ik een schip
waar ik wel blij mee ben maar een bijsmaak heb ik wel...
|