beschrijving |
Clipper (Clipper Ship) |
Baltimore clipper met schoenertuig rond 1820.
De Nightingale (1851), voorbeeld van een latere clipper.
Aanplakbiljet voor snelle reizen met de Nightingale
van Boston naar Californië
Prachtig schilderij van Teun Bakker. Helaas is
maritiematelier.nl ook al weer verdwenen.
Het grootste houten schip ooit in Nederland gebouwd. Het
clipperfregat Voorlichter [1869].
Dit model behoort tot de collectie van het Scheepvaartmuseum Amsterdam.
De clipperbark MERAPI in het Oosterdok te
Amsterdam omstreeks 1880
Thee werd door Europeanen
en Amerikanen gekocht in Canton, China en de eerste thee-oogst die op de
eindbestemming aankwam werd tegen topprijzen verkocht. Kapiteins van
theeclippers kregen een bonus als ze winnaar werden van een thee-race. Zo'n race
duurde 80 à 90 dagen van Hong Kong naar Europa, terwijl tragere schepen daar 100
dagen over deden. Het beladen was een vak apart. Het schip werd eerst met
ongeveer 90 ton ballast verzwaard, omdat het anders onder vol zeil slagzij zou
maken. Het in balans brengen van een clipper, het trimmen, was heel belangrijk,
omdat dit uiteindelijk de snelheid bepaalde. Omdat thee licht is, moest soms nog
extra ballast worden toegevoegd. Het ruim werd daarna zodanig met kistjes thee
opgevuld, dat er geen enkele tussenruimte overbleef, waardoor de benutting met
deze lichte vracht optimaal was.
Tekstfragment van Ton van der Werf bij het
olieverfschilderij Krijtrotsen van Dover in het boek Met de
zee verbonden.
Biografie van Henri van der Zee over het werk van de jong overleden
maritiem schilder Peter J.Sterkenburg (1955 - 2000).
Dordtsche Courant 20 mei 1817:
Middelburg, 13 mei. Heden arriveerde uit Canton in China, met een lading thee,
het schip MIDDELBURG, kapt. J.A. van de Putte, werwaarts hetzelve in april 1815
van hier vertrokken was. Daar dit de eerste Chinavaarder is, die sedert 23
jaren alhier is gearriveerd, is deze gebeurtenis met algemene vreugde
gevierd.
Leeuwarder Courant 30 januari 1818 (7 maanden later):
De directie der Nederlandsche
Onderneming op China, gedaan met het schip MIDDELBURG, kapt. J.A. van de Putte,
en van Canton in China rechtstreeks te Middelburg in Zeeland geretourneerd,
adverteert, dat zij op maandag den 23 februari 1818, des voormiddags ten 10 uren
in het lokaal der voormalige Oost-Indische Compagnie, ten overstaan van een
daartoe bevoegd beambte, aan de meestbiedenden zal doen veilen, te betalen in
Nederlands kasgeld, de lading thee met opgenoemde bodem aangebracht, en zulks
tot al zodanige conditiën als bij het stellen dezer veiling zullen worden bekend
gemaakt, welke, als ook de monsters, zullen worden afgegeven bij het nieuw
opgericht etablissement te Middelburg, gelijk die mede bij de Pakhuismeesteren
der Thee te Amsterdam en Rotterdam verkrijgbaar zijn.