De South Atlantic Airmail service van Lufthansa met katapultschepen en Dornier "Wal" vliegboten |
In 1937 werd door de Lufthansa vanuit Bathurst Gambia met postflugboten gevlogen tot de katapult-stoomboot "Westfalen" nabij de Zuid-Amerikaanse kust. Retour van Natal naar Afrika werd gevlogen tot de "Schwabenland" nabij de Afrikaanse kust, hier ten onrechte "steamship" genoemd. Het schip liep in 1925 als vrachtboot van stapel onder de naam "Schwarzenfels" met twee hypermoderne 4-takt zescilinder dieselmotoren. Aanvankelijk [1934] was alleen de "Westfalen" beschikbaar die ongeveer in het midden van de Zuid-Atlantische Oceaan lag, maar steeds tijd nodig had om stoom te maken. |
De Lufthansa katapult-stoomboot "Westfalen". Waarschijnlijk het eerste camschip ter wereld. Omdat het katapulteren op stoom een lange "startbaan" vergde moest bij de ombouw van de vrachtvaarder de opbouw rigoureus "gekopt" worden. |
De Lufthansa katapult-motorboot "Schwabenland" (verbrandingsmotoren, geen stoom). Het schip kon volstaan (hydraulisch systeem?) met een kortere schuindwars uitdraaiende rail. |
Het bij de "Westfalen" aan boord hijsen van een Dornier "Wal". De bebouwing op de achtergrond doet vermoeden dat het hier om een demonstratie gaat. |
Bron en afbeeldingen: The History of Air Cargo and Airmail from the 18th Century.