Waterlandse melkschuit en -visboot


Een Waterlandse melkschuit bij aankomst te Amsterdam.
Het voorste zeil wordt weggenomen door het simpelweg om de mast te slaan.

 

 


Bovenstaande afbeeldingen uit "De Waterlandse melkschuit" van Anton Wegman. ISBN 978 94 91185 01 4

 

Waterlandse melkschuiten met neergelaten mast en omwikkeld zeil aan het open havenfront in Amsterdam.
Op de achtergrond links de ingang naar het Damrak. Het open havenfront is het water tussen het stationseiland en de Prins Hendrikkade dat tussen 1870 en 1880 in het IJ aangeplempt werd voor de bouw van het Centraal Station. Collectie: Beeldbank Amsterdam. Datum onbekend, maar waarschijnlijk nog voor de eeuwwisseling 19e - 20e eeuw. Gepost door collega Pieter Klein op het Binnenvaartforum onder "Minder bekende (oude houten) scheepstypes".

 


Aankomst van een konvooi Noordhollandse melkschuiten op 28 december 1825. Vorst en aanhoudende storm hadden het de boeren drie dagen lang onmogelijk gemaakt hun produkten naar de stad te brengen. Toen ze eindelijk aankwamen konden ze vanwege de zware ijsgang de wal nauwelijks bereiken. Bovendien was de aanlegsteiger bij de Nieuwe Stadsherberg door het noodweer beschadigd. Sommige boeren kropen met een plank over het ijs naar de wal. Schilderij van H.Vettewinkel, Gemeente Archief Amsterdam.



Waterlandse visboot met bun

 


Spiegelmelkschuit met roedetuig op het IJ.
Hier mogelijk in gebruik als veerbootje. De veerschippers klaagden over dit soort concurrentie bij de burgemeester. Maar wellicht gaat het om een speeljacht. Of wordt er gevist en zien we een soort zegen achter het scheepje? Ingekleurde prent naar een tekening van Dirk de Jong [1782]