![]() beschrijving |
Beurtvaart: beurtschip en motorpakschuit. |
Een beurtschip zoals G. Groenewegen dat vastlegde rond 1800.
Model van de torenschuit, een "beurtman" tussen Zaandam en
Amsterdam, 1824.
Torenschuit was geen typenaam, maar vernoemd naar de ligplaats bij de
Haringpakkerstoren in Amsterdam.
![]() |
Tarieven van de beurtdienst op de Lemmer uit 1815. De notatie is in guldens, stuivers en duiten. Een gulden was tot 1816 verdeeld in 20 stuivers van acht duiten. Een duit was dus net iets meer dan de halve cent uit latere tijd. |
Beurtschepen aan het Damrak in Amsterdam rond 1870. Aan de
kade naar de Oudebrug ligt al een stoombootje.
Links op de voorgrond een toeslede waarmee goederen met veel gekletter over de
straatstenen werden gesleept.
De Keulse waterwaag werd gebruikt om ladingen op de
beurtdienst Amsterdam - Keulen te wegen.
Lees meer op
Binnenvaarttaal.
Reclamefolder van Kromhout-motoren uit 1908.
Uit een latere reclamefolder van Kromhout-motoren van 1914.
Het gaat om pakschuiten of pakschepen.
"Schepen tot vervoer van gepakte goederen".
Reclameaffiche voor naoorlogse beurtvaart. [ca 1946]. De gezamenlijke beurtvaartondernemingen maakten duidelijk dat alle vaarwegen weer open warenl |
Motorpakschuit in Zaandan begin vijftger jaren.
Het beurtvaarthuis aan de Prins Hendrikkade te Amsterdam rond 1920.
Een zelflosser lost zand in het destijds nieuwe Bassin te
Weert.
Prachtig sfeerbeeld van freelance (maritiem) fotojournalist Willem
Wilstra.
Het beurtschip "Drachten" voer tussen Friesland en Amsterdam.
Vroeger noemde men beurtscheepjes die de Zuiderzee bevoeren carveelschepen.
(G.J.Schutten)