Mijnen vegen met paravaantuig

 

De paravaan is een op een torpedo lijkend lichaam, dat op ongeveer kieldiepte + 1,5 meter wordt gesleept aan de voet van de voorsteven en ruim terzijde daarvan uitscherend. De vleugels hebben aan het uiteinde een verdikking, waarvan er een met lood is verzwaard zodat de paravaan op zijn zijde met die vleugel naar beneden door het water scheert.

het uitscheren aan stuurboordzijde

het uitzetten van de paravaan

De ankerkabel van een verankerde mijn, die in het pad van de paravaan met zijn sleepkabel terecht komt, zal hierdoor worden gevangen en langs de kabel afglijden naar het mes met zaagsneden van de paravaan. De mijn wordt daardoor van zijn verankering losgesneden en komt bovendrijven, waarna hij onschadelijk gemaakt kan worden. (afbeeldingen; Handboek voor Zeemanschap).


 

De eerste Nederlandse mijnenveger was de Hr.Ms. M1 (oorspronkelijk Mijnenveger 1) Het was de in 1918 door de marine omgebouwde sleepboot Marie 1. In dat jaar werden totaal 4 sleepboten van verschillende werven omgebouwd en in dienst gesteld als mijnenvegers M1 t/m M4, de z.g.n. M-klasse.

Zie ook "mijnenjagen en mijnenvegen" op marineschepen.nl