Mijnen vegen met paravaantuig |
De paravaan is een op een torpedo
lijkend lichaam, dat op ongeveer kieldiepte + 1,5 meter wordt
gesleept aan de voet van de voorsteven en ruim terzijde daarvan
uitscherend. De vleugels hebben aan het uiteinde een verdikking,
waarvan er een met lood is verzwaard zodat de paravaan op zijn zijde
met die vleugel naar beneden door het water scheert.
De ankerkabel van een verankerde mijn, die in het pad van de paravaan met zijn sleepkabel terecht komt, zal hierdoor worden gevangen en langs de kabel afglijden naar het mes met zaagsneden van de paravaan. De mijn wordt daardoor van zijn verankering losgesneden en komt bovendrijven, waarna hij onschadelijk gemaakt kan worden. (afbeeldingen; Handboek voor Zeemanschap). |
De eerste Nederlandse mijnenveger was
de Hr.Ms. M1 (oorspronkelijk Mijnenveger 1) Het was de in 1918
door de marine omgebouwde sleepboot Marie 1. In dat jaar werden
totaal 4 sleepboten van verschillende werven omgebouwd en in dienst
gesteld als mijnenvegers M1 t/m M4, de z.g.n. M-klasse. Zie ook "mijnenjagen en mijnenvegen" op marineschepen.nl |