Oude zeeslepers |
Afgemeerd bij het
Sleepvaartmuseum te Maassluis en nog volledig vaarklaar ligt de zeegaande
stoomsleepboot 'Furie'. De boot werd in 1916 gebouwd bij Gebrs. G & H Bodewes te
Martenshoek voor eigen rekening als de 'Gebrs. Bodewes Vl'. De sleper is 30,28
meter lang en 6,07 meter breed met een holte van 3,10 meter en een diepgang van
3,68 meter. Een Triple expansie 3-cylinder stoommachine (machinefabriek Fulton,
Martenshoek) levert 450 ipk en geeft de sleper een vaarsnelheid van 9 mijl per
uur.
De 'Furie' rond 1970 in Zweden als 'Holmvik'.
ln 1919 werd de sleepboot
verkocht naar Zweden en kwam als de 'Holmen lll' in eigendom van Holmens Bruks &
Fabriks A/B uit Norrkaping in de vaart. ln 1969 werd de boot verkocht aan Gustav
A. Akerlund te Stockholm die de naam veranderde in 'Holmvik'. Tot 1976 is de 'Holmvik'
in Zweden aktief geweest met het verslepen van houtvlotten.
Inmiddels had de AVRO plannen om het boek 'Hollands Glorie' van Jan de Hartog te
gaan verfilmen. Als belangrijkste eis werd gesteld dat er een originele en
authentieke stoomzeesleper beschikbaar voor moest zijn. Al snel werd bekend dat
in Zweden een van origine Nederlandse stoomzeesleper nog steeds in de vaart was.
Van de oorspronkelijke plannen om de 'Holmvik' voor enige maanden te huren kwam
niets terecht, waarna de AVRO besloot de sleepboot aan te kopen. Nadat de
filmopnamen voor de serie klaar waren werd in september 1976 de boot aangekocht
door de firma Heisse te Zaandam, die de boot twee jaar later doorverkocht aan de
in 1977 opgerichte 'Stichting Hollands Glorie', die in de jaren daarna de
sleepboot teruggebracht tot de 'Furie' in oorspronkelijke staat.
Bron en foto 'Holmvik': Louis Meylof.
De Zwarte Zee uit 1933 was de eerste
zeesleper met dieselmotoren en was tot 1957 de sterkste zeesleper ter wereld