Composietbouw



 

De doorsnede van een composiet gebouwd schip
Van ijzer:
A spanten
B stringers
C dekbalken
D
stutten
Van hout:
E buitenhuid
F binnenhuid/wegering
G
dekken

De houten buitenhuid was voor zeegaande schepen vaak verkoperd tegen aangroei en paalworm. Op 21 december 1889 liep de Clipperbark Thorbecke VII in het Noordzeekanaal door een aanvaring met het stoomschip P. Caland van de NASM ( Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij) deze schade aan het voorschip op. Een deel van de balen rijst, die het schip als lading binnenbracht, viel door het ontstane gat naar buiten en de Thorbecke zonk onmiddellijk midden in de vaargeul. De dagen daarop (kerst 1889) maakten veel Amsterdammers al uitstapjes per stoomboot en deden vlettermannen goede zaken met het naar het wrak roeien van kijklustigen. Nadat de Thorbecke gelicht was werd ze voor reparatie naar de werf van Meursing in Nieuwendam gesleept en gerepareerd. Jan Meursing maakte daar in februari 1890 deze foto. Duidelijk is de houten gekoperde scheepsromp te zien die op stalen spanten is aangebracht.
(Scheepvaart Museum Amsterdam)