Composietbouw |
De doorsnede van een composiet gebouwd schip | ||
|
De houten buitenhuid was voor
zeegaande schepen vaak verkoperd tegen aangroei en
paalworm. Op 21 december
1889 liep de Clipperbark Thorbecke VII in het Noordzeekanaal door een
aanvaring met het stoomschip P. Caland van de NASM (
Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij) deze schade aan het
voorschip op. Een deel van de balen rijst, die het schip als lading
binnenbracht, viel door het ontstane gat naar buiten en de Thorbecke zonk
onmiddellijk midden in de vaargeul. De dagen daarop (kerst 1889) maakten
veel Amsterdammers al uitstapjes per stoomboot en deden vlettermannen goede
zaken met het naar het wrak roeien van kijklustigen. Nadat de Thorbecke
gelicht was werd ze voor reparatie naar de werf van Meursing in Nieuwendam
gesleept en gerepareerd. Jan Meursing maakte daar in februari 1890 deze
foto. Duidelijk is de houten
gekoperde scheepsromp te zien die op stalen spanten is aangebracht.
(Scheepvaart Museum Amsterdam)