Franse motor |
Majestueus met de kop boven water, dus waarschijnlijk
aardig stuurlastig.
Het "Franse kontje". Een soort
lepelboeg aan de
achterzijde.
Zo kwamen de voor- en achterschepen in Nederland
Een rijtje voorschepen van de "kleine" Franse Motor, in afwachting van afbouw
bij scheepswerf "De Biesbosch" in Dordrecht.
Schepen klaar aan het Wantij bij De Biesbosch in Dordt
Let op het prominente boeisel. Onderschrift: "De Malherbe leeg onderweg naar Rotterdam, gefotografeerd in de kleine sluis te Hansweert. Aan de moetrand is te zien dat het schip niet afgeladen werd, want aanvankelijk waren de schepen onderijkt d.w.z. dat er een behoorlijk vrijboord werd aangehouden". |
Het luxueuze interieur van een Franse motor rond 1960. Met inbouwkeuken, koelkast, diepvrieskastje, CV, douche en soms ligbad boden de schepen een weelde die aan wal nog niet gebruikelijk was. Nieuwbouwwoningen werden opgeleverd met een bruynzeel keukentje (gordijntje onder de gootsteen), schoorsteenmantel in de huiskamer en een lavet als badgelegenheid. |
De zescilinder direct omkeerbare 480pk Enterprise diesel.
Een langzaamloper van maximaal zo'n 420 toeren.
Fotomateriaal beschikbaar gesteld door
Harry (Wrijfhout) de Groot uit Vries,
Harry publiceerde een aantal boek- en fotowerken over de binnenvaart.