Maandelijkse personeelskosten in guldens
|
De verdiensten van de zeeman vallen in
drie delen uiteen: de gage
(het eigenlijke loon), de voering (goederen die men vrij mocht vervoeren) en
diverse
premies, uitkeringen, pensioenen en verzekeringen. Al deze vormen van
verdiensten
moeten samen in aanmerking genomen worden om te kunnen bepalen welke vaart
voor de zeelui het aantrekkelijkst was en om te weten hoe een vergelijking
tussen de
lonen aan de wal en die op zee uitvalt.[MG]
Lijste waer na de Capiteynen, Officieren ende Matrosen
sullen gegageert worden ter Maendt op 30 december 1636 |
Den Capiteyn Stuyrman Luytenant Schipper Schrijver Barbier Hoochbootsman Timmerman Constapel Zeylmaecker Constapels Maet Hoochbootsmans Maet De drie Quartiermeesters elcx veertien gulden Corporael Provoost Bottelier Sijn Maet Kock Sijn Maet Twintich Matrosen tot elf gulden Veertich tot tien gulden Ses half-wassen braessems tot vijf gulden Trompetter Lootsman Een jongen tot vier gulden |
100 36 25 24 16 24 22 30 22 14 15 15 42 14 12 22 15 21 15 220 400 30 20 36 4 1193 |
In oorlogstijd kwamen daar kanonniers en manschappen bij en konden de gages worden
aangevuld met buitgelden en prijzengeld. De hoogsten in rang kregen verreweg het
meeste, zodat er weinig overbleef voor het lagere volk. Boven deze inkomsten
waren er voor de kapiteins en vlagofficieren nog mondkosten en kajuitgelden.
Per kop van de bemanning kreeg de kapitein zeven stuivers mondkosten per dag
terwijl de voeding maar vier stuivers kostte. De kajuitgelden, een bedrag van
dertig tot vijftig stuivers per dag waren bedoeld voor het onderhoud van
hooggeplaatste opvarenden, zoals predikanten, meevarende legerofficieren en
andere adellijke personen. Ook die bedragen waren hoger dan de werkelijke
kosten.
Overigens konden gages afhankelijk van voorschotten en bevarenheid ook nogal variëren. Tijdens hun jarenlange afwezigheid van huis konden
schepelingen van de schrijver op hun schip, of in Azië zekere voorschotten tegen
zeer hoge rente opnemen, 'goede gelden' of'genot'. Verder werden boetes,
geneeskundige behandelingen van geslachtsziekten, gevolgen van steekpartijen en
andere kosten van het loon afgetrokken. Dit gold ook voor de 'maandbrieven', ook
wel akten, biljetten of maandceduls genoemd. Hierbij verzocht een opvarende de
voc om, zolang hij op reis was, aan deze of gene (meestal verwanten) jaarlijks
enige maanden van zijn gage uit te keren. Uitbetaling van de maandbrief ging
voor de transportbrief. Pas als alle papieren die betrekking hadden op de dienst
overzee op de betaalkantoren in Nederland ontvangen en nagekeken waren, kon
uitbetaling door een van de twee kassiers, in
Middelburg of in Amsterdam, plaatsvinden. Wanneer iemand stierf, golden dezelfde
bepalingen voor zijn nabestaanden of schuldeisers. Het schip met toebehoren was
onderpand voor alle rechten die men op uitbetaling kon laten gelden. Verging een
schip of werd het gekaapt, dan verloor men dus alle rechten op uitbetaling.
Behalve gage kregen zeelui vrije kost en inwoning aan boord. In de achttiende
eeuw bedroegen de kostgelden in Azië voor onderofficieren drie stuiver daags of
anderhalve stuiver daags plus 40 pond rijst per maand, voor de maats acht
dubbeltjes per tien dagen, voor soldaten een kwart reaal.
Wat moeten we ons voorstellen bij de waarde, zeg maar de
koopkracht, van bovenvermelde gages? Hier een poging.
Publicaties uit de veertiger jaren van de vorige eeuw gingen er van uit dat je
met een gulden uit de zeventiende eeuw ongeveer tien keer zoveel kon kopen. Toen
begin deze eeuw de gulden door de Euro werd vervangen ging men er van uit dat je
voor de gulden uit de veertiger jaren wederom gemiddeld tien keer zoveel kon
kopen. Als we de maandgages uit 1636 met 100 zouden vermenigvuldigen komen we in
2001 toch op een bescheiden loon uit. Een stuurman voor 3600 gulden per maand?
Brigantijn Brik Buis Fluitschip (Fluit) Fregat of Volschip Galjoot Hekboot Hoeker Katschip (Kat) Lougre (Logger) Pakketboot Pinas Pinkschip (Pink) Retourschip Vlieboot |
Uit: De oorlogsvloot in de zeventiende eeuw, F.L.Diekerhoff, Bussum, 1967.