A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  

 


beschrijving
binnenvaart

Kraak, zeevaart en binnenvaart.


beschrijving
zeevaart



Ontwikkeling van kogge [1,2] tot karveel [3,4,5] tot kraak [6,7] naar galjoen [8, 9 en 10] in de periode 1300-1600.
Let wel, de nummers kunnen elkaar overlappen. Het onderscheid was niet zo duidelijk.

 

 

Driemastkraak met mastkorven, 15e eeuw. De verticale berghouten (apostelen) in het midden dienden als bescherming aan de kade, maar ook als versterking van de bovenboorden en het langsverband. Op een Vlaamse kopergravure uit ca 1475 is te zien dat in de mastkorven  een stuk geschut stond opgesteld. Andere benamingen zijn kraaienest of topkasteel.

 


Een van de eerste afbeeldingen van een kraak die betrouwbare technische informatie verschaft.
Gravure van meester Willem vanden Cruce, ca. 1480. Bibliothèque Nationale de France, Parijs.

Binnenvaart.

 


Een houten kraak volgens Le Comte [1831]

 

Kraken bij de "soeploods" (rechter gebouw) aan het Kaarselade Veer in de Brouwersgracht voor de Herenmarkt in Amsterdam. Hier werd 's winters aan behoeftigen een portie voedzaam eten uitgedeeld. Op de gevel is te lezen: "Aan de weldadigheid gewijd". De verstrekking heeft tot 1898 plaatsgevonden. Later werden er ook turven uitgedeeld. Tekening  Herman Misset ca. 1903 naar J.G.L.Rieke 1836.

Hiernaast een bonnetje waarmee in 1854 een portie "spijs" kon worden afgehaald.
Beide items uit Gemeentearchief Amsterdam.

 

Voor- en achterzijde van een houten kraak

 


Een ijzeren kraak aan de Schiekade in Rotterdam. Prentbriefkaart van J.H.Schaefer uit 1911

Voor- en achterzijde van een ijzeren kraak


Algemene kenmerken: [FH]
   • meestal gebroken voorsteven
   • geveegd achterschip
   • bakdek-paviljoen
   • gestrekt schip 
   • zwaar hijstuig

 


Een ijzeren kraak in 1913 voor de meelfabriek
"De Korenschoof" te Utrecht.


De typische "krakenkop".