beschrijving |
Diverse Schoeners |
De
baldhead schoener "America" die de later legendarische America Cup
won.
Het schip had twee opvallend achteroverhellende masten. Afbeelding uit
1851.
Het schoenergaljoot "Libra" voor de rede van Napels 1859
Gedeelte uit een aquarel van het Veenkoloniaal Museum, Veendam
De driemastschoener "Atlantic" tijdens de start van de
Transatlantic race op 17 mei 1905.
De schoener "Oosterschelde" uit 1918, gerestaureerd van
1988 tot 1992 wordt ingezet voor
dagtochten.
Een buitenbeentje is de stagzeilschoener. Hier de "Creole"
[1927] met nauwelijks hellende masten voor de wind.
Niet de meest gunstige koers voor een schoener. Vandaar de grote spinnaker en
het zwaar uitgeboomd bezaanstagzeil.
Newfoundland kabeljauwschoeners. Olieverfschilderij van
Peter J. Sterkenburg [1991]
De motorschoener Jantje Grünefeld omstreeks 1935. Later
omgedoopt tot "Trio".
De gemotoriseerde schoeneraak MARIA-LENA, in 1908 gebouwd als
zeilende PETRONELLA.
Dit soort schepen werd beurtelings omschreven als Schoeneraak, klipperschip,
aak, of gewoon zeilschip.
Ongeluksschip?
De Nederlandse gaffelschoener ZWAANTJE CORNELIA op 1
januari 1915 gestrand bij het Engelse Weymouth
In augustus 1918 werd de ZWAANTJE CORNELIA met een lading mijnhout op 70 mijl van de Noorse Kust door een Duitse duikboot in brand gestoken. Zweedse vissers zagen het brandende schip, sprongen aan boord en doofden het vuur, waarna de schoener in het Noorse Kristiansand werd binnengesleept. Op de foto uit het Henry Janssons archief Kristiansand poseren de redders op de ZWAANTJE CORNELIA. |