|
|
Andere tips en wetenswaardigheden
|
Wat zijn Windjammers? |
|
|
Windjammer is een verzamelnaam voor zeegaande ijzeren en stalen zeilvaartuigen uit de latere periode van de koopvaardij. Een tijdperk dat eindigde met de opkomst van de stoomvaart. Hoewel oorspronkelijk een soort geuzennaam voor grote Barken, wordt de naam tegenwoordig voor veel meer typen vierkantgetuigde en deels langsscheepsgetuigde zeilers gebruikt, maar in de tijd van de houten zeilschepen bestond de verzamelnaam nog niet. In ieder geval niet verwarren met "jammer", waarmee een oud, in slechte staat verkerend schip wordt aangeduid of met het Engelse "windjammer" dat als scheldwoord voor een homoseksuele man wordt gebruikt. Over de oorsprong van de Engelse benaming is men het niet eens. Meest waarschijnlijk is de uitjouwerij van stoomschipbemanningen. In hun ogen waren deze schepen veel te grof en te plomp om netjes aan de wind te zeilen, waardoor ze moesten "jammen" (doordouwen), waarbij tot aan de pardoens werd gebrast. Maar er zijn ook andere verklaringen. De een spreekt over het jammeren van de wind door het stalen want dat een heel ander geluid maakt dan door het vroegere touwwerk. Een andere verwijst naar de Engelse term "to jam the wind" voor het beter benutten van de wind door verbeterde zeilvoering.
De Brikken, Brigantijnen,
Barken, Barkentijnen, Schoeners en
Volschepen, werden sinds de race van opleidingsschepen in 1956 ineens
aangeduid als
Tall ships. De type-benaming Volschip ontstond in de 19e eeuw voor een
schip (minimaal een driemaster) waarvan alle masten vierkantgetuigd zijn, ter
onderscheiding van het toen in gebruik komende barkstuig, waarvan de achterste
mast een langsscheeps zeil droeg. Voordien voerde vrijwel elk schip van enig
formaat drie vierkant getuigde masten en bestond er dus geen behoefte aan het
voorvoegsel "vol".
Kapitein Gustaf Erikson was tussen 1920 en 1940 de eigenaar van een vloot
tweedehands windjammers. De thuishaven was Mariehamn op de Ålands Eilanden
tussen Zweden en Finland. Het ging om een twintigtal schepen, de laatste grote
oceaanzeilvloot uit de geschiedenis.
Met tussenpozen van vijf jaar kunnen we
vanaf 1975 bij
Sail Amsterdam
van Tall ships genieten
(schipper Cees stond in 1975 aan het Noordzeekanaal en zag vanwege de dikke mist alleen
silhouetten). Vanaf 1986
zijn ze bij Delfsail met variable tussenpozen te zien en vanaf 2014 bij
Harlingen Sail, afhankelijk van de eindbestemming van de jaarlijkse
zeilwedstrijd van
Sail Training
International.
Hieronder de verschillende typen.
Deelnemers aan Sail Amsterdam passeren de geopende Hembrug. Auteur J.Th.Balk van
"Onze Havens" vermeldt dat het de eerste Sail uit 1975 is, maar dat
lijkt me onjuist. Op die bewuste vrijdag 15 augustus 1975 was het Noordzeekanaal
gehuld in dichte mist.
Brik Oorspronkelijk in de loop van de 18e eeuw als betrekkelijk klein, snelvarend oorlogsschip gebouwd, later ook als koopvaardijschip. Twee vierkantgetuigde masten, aangevuld met stagzeilen. Achter de grote mast een langsscheepszeil, het brikzeil. De brik werd ook wel barkentijn genoemd. |
||
Schoenerbrik of Brigantijn Een brik met alleen de voorste mast vierkantgetuigd, waardoor men met minder bemanning toe kon. De achterste mast (bezaansmast) is gaffelgetuigd. De driehoekige stagzeilen aan de steng worden ook wel vliegers genoemd. |
Schoeners Bij de gaffelschoeners zijn gaffeltopzeilschoeners afgebeeld. (de masten zijn verlengd met stengen waaraan gaffeltopzeilen) |
Gaffelschoener Een snelle langsscheepsgetuigde zeiler van Amerikaanse oorsprong. Bij tweemasters is de achterste mast meestal het hoogst. De naam komt van het gaffeltuig, d.w.z. het zeil hangt aan een schuin omhoog wijzend rondhout, de gaffel. |
||
Driemast
gaffelschoener De driemaster heeft masten van gelijke hoogte, of de middelste is hoger. Vooral op de ruimere koersen is de schoener snel. De grootste gaffelschoener was de Thomas W. Lawson een zevenmaster van 5000 ton met een bemanning van slechts 16 koppen. |
||
Topzeilschoener De topzeilschoener voert een of twee razeilen boven het voorste schoenerzeil. Dit zeil, ook wel voorzeil is onderaan de fokkemast bevestigd. Op de afbeelding wordt aan de steng naast het topzeil ook een bovenvlieger gevoerd |
||
Driemasttopzeilschoener Alleen aan de voorste (fokke)mast razeilen. De andere masten zijn langsscheepsgetuigd. De zeilen van fokkemast naar boegspriet, botteloef of kluiverboom heten kluivers en het zeil daarachter een stagzeil. Elke kluiver heeft overigens een eigen benaming. |
Bark De Bark is ontworpen als koopvaardijschip, met drie en later ook wel meer masten. Alle masten behalve de achterste zijn vierkantgetuigd. De achterste (bezaansmast) bestaat uit een lange ondermast met bezaan en een verlengstuk, de steng of topmast, waaraan een gaffeltopzeil en stagzeilen kunnen worden gevoerd. |
||
Viermastbark Voor meer tonnage werden de barken ook wel als vier- en vijfmasters uitgevoerd. De Amerikanen noemde een viermaster Shipentine. Een fourmasted barque was een schoenerbark zoals hieronder. Zie voor benamingen in zo'n tuigageplan onderaan de pagina. |
||
Schoenerbark, Barkschoener of Barkentijn Een mengvorm van een schoener en een bark. Alle masten behalve de voorste zijn langsscheepsgetuigd. De masten voeren een bezaan en meestal ook een gaffeltopzeil. Zonder topzeil ook wel jackass-tuigage genoemd. De fokkemast is vierkantgetuigd. Een tweemastversie werd ook wel barkentijn genoemd, maar was eigenlijk een brik. Met een fourmasted barque bedoelden de Amerikanen een barkschoener met twee dwarsgetuigde en twee langsscheepsgetuigde masten. |
Volmastschepen (stagzeilen zijn niet ingetekend). |
Driemastvolschip of Fregat Als alle masten vierkantgetuigd zijn spreekt men van een volschip. De driemaster wordt ook wel Fregat genoemd, maar in oorsprong alleen als het om een oorlogsschip ging. De achterste mast (kruismast) werd wel ontdaan van de ra's aan de topsteng en voorzien van een gaffeltopzeil. Je kreeg dan een kruisbark. |
||
Viermastvolschip Een volschip kan nog meer masten voeren, maar heeft dan een uitgebreide bemanning nodig. De mastnamen bij een viermaster zijn van voor naar achter: fokkemast, grote mast, hoofd- of kruismast en jagermast. Bij volschepen was het overigens gebruikelijker de achterste mast kruismast te noemen. |
Vijfmastvolschip
Het grootste volmastschip was de Preussen [1902], de enige vierkantgetuigde vijfmaster ter wereld. Het schip voerde met 47 zeilen een totaal zeiloppervlak van 4650 m². De mastnamen zijn van voor naar achter: 1) fokkemast, 2) grote mast, 3) middelmast, 4) hoofd- of achtermast en 5) jagermast of kruismast.
Tekening met stagzeilen van de vijfmaster Preussen (Björn Landström)
Eén van de weinige foto's (mogelijk de enige) van de Preussen (Peabody Museum of Salem)Kleinste volmastschip
Het kleinste volmastschip zou de ijzeren geklonken sloep Red White and Blue met een lengte van 7,92m zijn.
Het scheepje had drie masten van zo'n zes meter hoog met 28 m² zeil verdeeld over 16 razeiltjes en zeilde in 1866 van NewYork naar Dover. De bemanning bestond uit William Hudson, Fred Fitch en hun hond en werd wereldberoemd. De boot was te zien op de wereldtentoonstelling van Parijs en later in Crystal Palace te Londen. Omdat het scheepje onderweg nooit gespot is beweerden sommigen dat de overtocht aan dek van een groot schip was gemaakt of daardoor was gesleept.
Bron: Robbert Das voor Spiegel der Zeilvaart nr 8, 2010.Kijk voor manoeuvres op een volschip bij overstag met een zeegaand volschip.
De benamingen in het
tuigage-/zeilplan van een viermaster.
De masten van voor naar achter, de stengen en zeilen van onder naar boven:
De masten: Fokkemast, Grote mast, Kruismast,
Bonaventura- of jagermast. Bij snijzeilen bezaansmast (zie ook
mastnamen).
Vierkante zeilen heten: Razeilen, langscheepse zeilen:
Snijzeilen.
De onderste zeilen aan de masten resp: Fok, Grootzeil (Schooverzeil), Begijn
en
Bezaan.
De stengen (verlengstukken van de mast): Marssteng en
Bramsteng.
De zeilen aan die stengen resp: Marszeilen en
Bramzeilen.met daarboven e.v.t. een klapmuts (moonsail).
Omdat 19e eeuwse schepen steeds groter werden en de zeilen overeenkomstig
zwaarder verdeelde men de mars- en bramzeilen in tweeën:
Boven- en Ondermarszeil en Boven- en Onderbramzeil. Soms kwam daar
nog een Topbramzeil bij.
De zeilen behorende tot de fokkemast en boegspriet noemde men ook wel
Hoofdzeilen.
Bij zeer hooggetuigde schepen kan een boven-bovenbramzeil gevoerd
worden dat scheizeil
(skysail) heet, ook verbasterd als skijsel en daar weer boven zelfs nog een
klapmuts.
Het platform
rond de top van de ondermast, waarboven het marszeil wordt gehesen heet de
mars.
De ra's (rondhouten waar de zeilen aan hangen) en de
brassen
(lijnen waarmee de stand van de ra's wordt geregeld) hebben dezelfde benaming
als de zeilen aan betreffende masten en stengen; vervang alleen het woordje
"zeil" door "ra" of "bras". Aan de verstaging (het touwwerk
voor ondersteuning van de masten) kunnen langsscheepse stagzeilen
hangen.
De benaming van stagen en stagzeilen is weer afgeleid
van de steng die ze ondersteunen.
Voorbeeld grote mast: Grootstengestagzeil aan Grootstengestag die de
Grootmarssteng
ondersteunt.
(Dit zeil had als bijnaam "kolenzeil" omdat het zwart werd van de rook van het
achter de fokkemast gelegen kombuis).
Achter- en zijwaartse verstaging heet pardoen. Een pardoen voert geen zeil.
Voorbeeld grote mast: Grootstengepardoen, Grootbrampardoen, Groottoppardoen enz.
H.W.van Loon was in zijn "Het zeegat uit" op zoek naar een goede definitie van een volgetuigd schip is. In zijn tijd waren nog enkele grote zeilschepen in de vaart en hij vond dat geen van de bekende definities een volledig antwoord gaf. Het wellicht beste antwoord kreeg hij van een oude zeilgast: "Een volgetuigd schip is ieder soort van raschip, dat juist zoveel zeil voert als in de omstandigheden nodig is, het hemd van de kapitein erbij gerekend".
Boegspriet, met als verlenging "kluifhout" en "jaaghout". Zie ook boegspriet. |
Van voor
naar achter: Jager Buitenkluiver Binnenkluiver Stagfok, of bij vierrmast-volschip: Voorstengestagzeil |
|
1e mast (voorste).
Fokkemast, |
Van onder
naar boven: Aan Fokkemast: Fok Aan Voor(mars)steng: Voorondermarszeil (ook wel als voortopzeil) Voorbovenmarszeil Aan de verstaging e.v.t een Voorstengestagzeil Aan Voorbramsteng: Vooronderbramzeil Voortopbramzeil Voorbovenbramzeil Aan de verstaging e.v.t een Voortopstagzeil |
|
2e mast. Grote mast,
|
Van onder
naar boven: Aan Grote mast: Grootzeil of Schooverzeil Bij een volschip ook wel twee zeilen: Grootonderzeil Grootbovenzeil Soms een driehoekig zeil aan de onderra, het Bentinckzeil, dat bij stormweer veel langer kan blijven staan. Aan Groot(mars)steng: Grootondermarszeil (ook wel als groottopzeil) Grootbovenmarszeil Aan de verstaging e.v.t. een Grootstengestagzeil Aan Grootbramsteng: Grootonderbramzeil Groottopbramzeil Grootbovenbramzeil Aan de verstaging e.v.t een Groottopstagzeil |
|
3e mast. Hoofd- of Kruismast, |
Van onder
naar boven: Aan Hoofd- of Kruismast: Begijn Soms een driehoekig zeil aan de onderra, het Bentinckzeil. Aan Kruis(mars)steng: Kruisondermarszeil (onderkruiszeil) Kruisbovenmarszeil (bovenkruiszeil) Aan de verstaging e.v.t een Kruisstengestagzeil Aan Kruisbramsteng: Kruisonderbramzeil (ondergrietje) Kruistopbramzeil (middengrietje) Kruisbovenbramzeil (bovengrietje) Aan de verstaging e.v.t een Kruistopstagzeil en een Kruisbovenvlieger |
|
4e mast
(achterste). Bonaventura- of Bezaansmast, |
Van onder
naar boven: Aan Bezaansmast: Bezaan, tussen Bezaansgaffel en Bezaansboom Bovenbezaan, tussen Seingaffel en Bezaansgaffel Aan de verstaging e.v.t een Bezaansstagzeil, ook wel Aap, Achterzeil, Broodwinner, Bras of Ransel genoemd Aan Bezaanssteng: Gaffeltopzeil Aan de verstaging e.v.t een Vlieger en Bovenvlieger |
De
benamingen in het rondhout- en tuigplan van een driemaster.
Rondhouten | Staand tuig | Brassen |
1.
Fokkemast. 2. Vóór-marssteng. 3. Vóór-bramsteng. 4 . Vóór-bovenbramsteng. 5. Grotemast. 6. Groot-marssteng. 7. Groot-bramsteng. 8. Groot-bovenbramsteng. 9. Bezaansmast. 10. Kruissteng. 11. Grietjesteng. 12. Bovengrietjesteng. 13. Fokkera. 14. Vóórondermarsera. 15. Vóór-bovenmarsera. 16. Vóór-onderbramra. 17. Vóór-middenbramra. 18. Vóór-bovenbramra. 19. Grotera. 20. Groot-ondermarsera. 21. Groot-bovenmarsera. 22. Groot-onderbramra. 23. Groot-middenbramra. 24. Groot-bovenbramra. 25. Begijnera. 26. Onder-kruisra. 27. Boven-kruisra. 28. Onder-grietjera. 29. Midden-grietjera. 30. Boven-grietjera. 31. Boegspriet. 32. Stampstok. 33. Gaffel. 34. Bezaansboom. 35. Monkeygaffel. |
36.
Fokkewant. 37. Vóór-stengewant. 38. Vóór-bramwant. 39. Vóór-stengeperdoens. 40. Vóór-bramperdoens. 41. Vóór-bovenbramperdoens. 42. Fokkestag. 43. Vóór-stengestag. 44. Kluiverleider. 45. Middenkluiverleider. 46. Voorbramstag. 47. Voorbovenbramstag. 48. Groot-want. 49. Groot-stengewant. 50. Groot-bramwant. 51. Groot-stengeperdoens. 52. Groot-bramperdoens. 53. Groot-bovenbramperdoens. 54. Groot-stag. 55. Groot-stengestag. 56. Groot-bramstag. 57. Groot-bovenbramstag. 58. Bezaanswant. 59. Kruisstengewant. 60. Grietjewant. 61. Kruisstengeperdoens. 62. Grietjeperdoens. 63. Bovengrietjeperdoens. 64. Bezaansstag. 65. Kruisstengestag. 66. Grietjestag. 67. Bovengrietjestag. 68. Waterstag 69. Kluiverstampstag. 70. Achteruithouder. |
71.
Fokkebras. 72. Vóór-ondermarsebras. 73. Vóór-bovenmarsebras. 74. Vóór-onderbrambras. 75. Vóór-middenbrambras. 76. Vóór-bovenbrambras. 77. Grotebras. 78. Groot-ondermarsebras. 79. Groot-bovenmarsebras. 80. Groot-onderbrambras. 81. Groot-middenbrambras. 82. Groot-bovenbrambras. 83. Begijnebras. 84. Onder-kruisbras. 85. Boven-kruisbas. 86. Onder-grietjebras. 87. Midden-grietjebras. 88. Boven-grietjebras. 89. Gaffelgaard. |
Meer benamingen in het rondhout- en tuigplan van een driemaster.
Grote mast van de Europa.
Voor geïnteresseerden is er ook een systematische overzicht van de samenstelling van klassieke, nog of weer voorkomende tuigages en de belangrijkste onderdelen daarvan. Het werkstuk werd aangeleverd door Arend A. de Carpentier.
|
|
Op alle materiaal (layout, tekst en afbeeldingen) rust het
auteursrecht van schipper Cees e.a.
Overname van artikelen of delen daarvan is slechts geoorloofd na schriftelijke
toestemming.
Mocht je
ondanks alle in acht genomen zorgvuldigheid menen rechten te kunnen ontlenen
aan in deze pagina gebruikt materiaal, laat de schipper dat dan zo spoedig
mogelijk weten.
verantwoording |