kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

  Andere tips en wetenswaardigheden
  A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  

Motor maakt afwijkend geluid

Er zit een raar geluid in de motor, wat zou dat zijn?

Scherpe tik
Klapperend geluid
Metalen klop
Zware metalen klop
Konstant tikken
Konstant grommen of zingen
Onregelmatig bonken of slaan
Dieselklop
Ander geluid

 


storing mogelijke oorzaak
Scherpe tik bij onbelast draaien Versleten of losse pistonpenbus.


storing mogelijke oorzaak
Klapperend geluid voornamelijk bij opvoeren toerental onder belasting Kantelende zuigers.


storing mogelijke oorzaak
Metalen klop speciaal bij onbelast draaien en afnemend toerental Versleten of losgelopen drijfstanglager.


storing mogelijke oorzaak
Zware metalen klop speciaal bij opvoeren van toerental onder belasting Versleten hoofdlagers.


storing mogelijke oorzaak
Konstant tikken Klepspeling te groot of kleppen verbrand.
Timing van distributie niet op tijd afgesteld.
(zie hieronder)

 

 

storing mogelijke oorzaak
Konstant grommen of zingen
of ratelen bij stationair toerental


Voorbeeld van een riem. Bron: mvwautotechniek
Distributie tandwielen niet in lijn of versleten.
Distributieketting of -riem versleten.

Timing van distributie niet op tijd afgesteld.
Bij het de-/monteren van riem of ketting is het noodzakelijk om de merktekens op zowel krukas, nokkenas, en in sommige gevallen de brandstofpomp bij dieselmotoren op het nulpunt te zetten (op tijd zetten). Dit is aangegeven met merktekens op zowel het motorblok als de tandwielen of poelies. Na het monteren van riem of ketting moet ook de spanning worden gecontroleerd en afgesteld. Dit kan d.m.v. een spanrol met een hydraulisch spanelement of met handmatige afstelmogelijkheid.

Als de distributie niet goed op tijd staat, gaan bijvoorbeeld de kleppen te vroeg open en sluiten ook weer te vroeg. Dat kan leiden tot slecht starten, slecht draaien van de motor, en vermogensverlies. In het ergste geval waarbij de distributieriem een paar tanden ten opzichte van het nulpunt verkeerd staat, kunnen de zuigers de kleppen raken, wat leidt tot veel motorschade.

N.B. Niet voor niets heet de distributieriem in het Engels: Timing Belt.

 

storing mogelijke oorzaak
Onregelmatig bonken of slaan wanneer toerental verandert Vliegwiel los.
Speling in keerkoppeling.
Versleten demperplaat
Versleten of verkeerd geplaatste motorsteunen.

 

storing mogelijke oorzaak
Dieselklop die er normaal niet is. Verstuivers defect of openingsdruk verkeerd afgesteld. 
Te lage compressie (speciaal bij koude motor). 
Inspuiting te vroeg. 
Koelwatertemperatuur te laag. 
Onjuiste brandstof.

 

storing mogelijke oorzaak
Ander afwijkend geluid 
(Een of meer cilinders doen niet mee)
Een of meer verstuivers defect. 
Een of meer plunjerelementen brandstofpomp defect. 
Een of meer cilinders onvoldoende compressie. 
Een of meer cilinders met verstopte poorten. 
Lucht in een of meer verstuivers.

 

Andere storingen