kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

  Andere tips en wetenswaardigheden
  A     B     C     D     E     F     G     H     I     J     K     L     M     N     O     P     Q     R     S     T     U     V     W     X     Y     Z  
Motor wordt te heet

Een te warme motor kan de volgende oorzaken hebben

Fout in koelsysteem
 Motor overbelast
 Onvolledige verbranding
 Onvoldoende smering


storing oorzaak
Fout in koelsysteem Te weinig koelwater.
Lucht(bellen) in het koelsysteem.
Vervuilde koelwaterruimte.
Vervuilde warmtewisselaar.
Vervuilde oliekoeler.
Thermostaat defect.
Thermostaat werkt als een jojo.
Waterpomp defect.
Doorgeslagen koppakking.


storing oorzaak
Motor overbelast Te grote schroef of spoed.
Te veel weerstand uitlaatsysteem.


storing oorzaak
Onvolledige verbranding Zie ook onder Motor rookt overmatig.
Inspuiting te vroeg.
Verstuivers defect.


storing hoofdoorzaak nader omschreven
Onvoldoende smering Oliecirculatie onvoldoende. Oliepomp versleten.
Oliekanalen verstopt.
Oliedrukregelventiel defect.
Oliekoeler vervuild/verstopt.
Oliefilter verstopt.
  Olie te dik. Viscositeit van olie te hoog. (Oorzaken van een te hoge viscositeit kunnen onoplosbare materialen zoals roet, oxidatie of koelvloeistoflekkage zijn). 
Olie sterk vervuild of geoxydeerd.
  Smeeroliesyteem vervuild. Olie te lang in gebruik.
Olie bezit onvoldoende reinigende werking.
Olie bevat water.

 

Koelsysteem reinigen
Een ervaring van Frans Neerbos (nl.sport.varen 1098, 11 oktober 1999)

Mijn motor had koelwaterproblemen toen de boot er in het voorjaar in ging. Er bleken 2 verstoppingen te zitten in het systeem. De eerste in de bypass om de motor heen die alles blokkeerde, de tweede zat in het blok zelf. Daar kwam ik achter nadat ik hoopvol (tegen de wind in uiteraard) was gaan varen nadat ik de eerste verstopping had verholpen.
Een monteur van Yanmar schatte de kosten voor revisie op 5 tot 6 duizend gulden. Doordat mijn motor, een Volvo, gekoeld wordt met buitenwater slibt de boel in 20 jaar dicht. In de winter had ik er koelvloeistof ingedaan, dat vrij agressief schijnt te zijn en dat de rotzooi losweekt. Dat bezinkt allemaal onder in het blok, en voila, hoge kosten. Eigenwijs als ik ben ben ik toen maar zelf aan de slag gegaan. Binnen in het blok zat het zo verstopt dat ik met behulp van het oliezuigpompje de boel heb moeten doorblazen. De leidingen had ik zo omgelegd dat ik rechtstreeks het blok in kon blazen. Toen ik er lucht doorheen kon blazen heb ik een uur lang water door het blok heen gepompt in beide richtingen. Vervolgens alles weer in elkaar gezet en de motor bleef  keurig op temperatuur.

Van de zomer in Frankrijk werd hij iets warmer, tegen het rood aan. Toen net iets in het rood. Afgelopen weekend heb ik toen de motor bewerkt met Star-Brite Engine Flush. Dat doe je als koelvloeistof in de motor, laat het een half uur zitten en pompt het eruit. Het resultaat was verbluffend. De motor bleef zelfs koud! Als we bijna volgas voeren en in 1 keer de gashendel in zijn stationair zetten kwam de meter net in het groen. Nu is het zo dat de vorige eigenaar ooit 2 gaten in de thermostaat had geboord, waarschijnlijk omdat de motor toen ook al te warm liep. Nu moet ik dus weer een originele terugzetten. Gezien het feit dat ik meerdere mensen ken met deze problemen wilde ik jullie dit niet onthouden. Het heeft mij 5.000 gulden bespaard.

Ter achtergrond info: De verstuivers zijn vorige winter vervangen, de afstelling is goed verder, dus het warmlopen moest door problemen in het koelwatercircuit komen. De temperatuurmeter heeft het door de behandeling niet begeven, wat mijn eerste gedachte was, want ik kon het blok aan alle kanten met mijn volle hand aanraken. De cilinders waren denk ik zo'n 50 graden, het thermostaathuis zo'n 40.

Groeten Frans.

PS ik wordt niet door Star Brite betaald! :-) Helaas....

Star-Brite Engine Flush heet tegenwoordig Star brite "Descaling Engine Flush".

Thermostaat als een jojo?
(tip van de schipper)

De thermostaat vergroot naar behoefte het koelcircuit. Wordt het koelwater te heet dan zal de thermostaatklep opengaan en een grotere hoeveelheid koelwater doorlaten. Om te voorkomen dat bij opengaan in één keer een te koude golf koelwater door het motorblok wordt gepompt waardoor de klep direct weer sluit, heeft de thermostaat een by-pass gaatje. Desondanks hebben sommige motoren toch last van een sterk wisselende koelwatertemperatuur. Vaak is dit euvel te verhelpen door het (verkalkte) by-pass gaatje door te prikken of iets te vergroten. Controleer ook of de thermostaat in de goede stand is gemonteerd. Het  gaatje hoort aan de bovenkant (op twaalf uur) te zitten.

Koudeschok (een gescheurde kop of erger)
(tip van de schipper)

Na de winterstop, hoera het is voorjaar, we kunnen weer varen! Motor gestart, wordt te heet, het kwartje valt, oei, de kraan van de koelwaterinlaat staat niet open. Snel open gezet en ja hoor, door het plotselinge temperatuurverschil... gescheurde kop! Het verhaal is herkenbaar. De enig goede reactie is: motor onmiddellijk stoppen, af laten koelen, kraan open zetten en opnieuw starten.

Andere storingen