|
|
Andere tips en wetenswaardigheden
|
Een te warme motor kan de volgende oorzaken hebben Fout in koelsysteem |
storing | oorzaak |
Fout in koelsysteem | Te weinig koelwater. Lucht(bellen) in het koelsysteem. Vervuilde koelwaterruimte. Vervuilde warmtewisselaar. Vervuilde oliekoeler. Thermostaat defect. Thermostaat werkt als een jojo. Waterpomp defect. Doorgeslagen koppakking. |
storing | oorzaak |
Motor overbelast | Te grote schroef of spoed. Te veel weerstand uitlaatsysteem. |
storing | oorzaak |
Onvolledige verbranding | Zie ook onder Motor rookt overmatig. Inspuiting te vroeg. Verstuivers defect. |
storing | hoofdoorzaak | nader omschreven |
Onvoldoende smering | Oliecirculatie onvoldoende. | Oliepomp
versleten. Oliekanalen verstopt. Oliedrukregelventiel defect. Oliekoeler vervuild/verstopt. Oliefilter verstopt. |
Olie te dik. | Viscositeit van olie te hoog. (Oorzaken van een te hoge
viscositeit kunnen onoplosbare materialen zoals roet, oxidatie of koelvloeistoflekkage
zijn). Olie sterk vervuild of geoxydeerd. |
|
Smeeroliesyteem vervuild. | Olie te lang
in gebruik. Olie bezit onvoldoende reinigende werking. Olie bevat water. |
De thermostaat vergroot naar behoefte het koelcircuit. Wordt het koelwater te heet dan zal de thermostaatklep opengaan en een grotere hoeveelheid koelwater doorlaten. Om te voorkomen dat bij opengaan in één keer een te koude golf koelwater door het motorblok wordt gepompt waardoor de klep direct weer sluit, heeft de thermostaat een by-pass gaatje. Desondanks hebben sommige motoren toch last van een sterk wisselende koelwatertemperatuur. Vaak is dit euvel te verhelpen door het (verkalkte) by-pass gaatje door te prikken of iets te vergroten. Controleer ook of de thermostaat in de goede stand is gemonteerd. Het gaatje hoort aan de bovenkant (op twaalf uur) te zitten. |
Na de winterstop, hoera het is voorjaar, we kunnen weer varen! Motor gestart, wordt te heet, het kwartje valt, oei, de kraan van de koelwaterinlaat staat niet open. Snel open gezet en ja hoor, door het plotselinge temperatuurverschil... gescheurde kop! Het verhaal is herkenbaar. De enig goede reactie is: motor onmiddellijk stoppen, af laten koelen, kraan open zetten en opnieuw starten. |