|
|
|
IJ | Het IJ in Amsterdam was tot
het graven van het Noordzeekanaal een natuurlijke baai of uitloop van de Zuiderzee die
bij de duinen van Breesaap eindigde in het Wijkermeer, mogelijk als overblijfsel van de
Rijndelta die tot de Romeinse tijd veel vertakkingen had
vanaf het huidige Katwijk. Verwant: Zuiderzee en oude benaming van een natuurlijke waterloop. |
Yawltuig |
Als gevolg van de steeds toenemende lengte van sloepen en kotters werd het grootzeil te moeilijk te hanteren. Omstreeks 1865 werd overgegaan tot het inkorten van het grootzeil en het plaatsen van een bezaansmast geheel achter op het schip. Op vissersschepen noemt men dit een dandytuig, maar op jachten een kits- of yawltuig. De kits, ook wel Engels galjoot genoemd, heeft de bezaansmast vóór de roerstand geplaatst, maar wanneer de bezaansmast achter de roerstand staat spreekt men van een yawltuig. |
IJkerschuit | IJkerschuit, Ykerschuit of eeker. Zie turfschip. |
IJkmerk | IJkmerk of IJkplaat. Zie inzinkingsmerk. |
IJssel | Zie bij Gelderse IJssel op vaarroute 6. |
IJsselmeer | Varen op het IJsselmeer en/of Markermeer is
een belevenis. Je vaart op één van de grootste zoetwatermeren van Europa met aan de
oevers prachtige oude Zuiderzeestadjes en het kan zo maar voorkomen dat je rondom
geen streep land meer ziet. Zonder GPS zijn dan om koers te houden een (handpeil)kompas, recente IJsselmeerkaart, passer,
parallelliniaal en een horloge eigenlijk noodzakelijk. Meer dan voor een tochtje op
rivieren en kanalen dien je je zorgvuldig voor te bereiden. Reddingsmateriaal direct
voorhanden, losse voorwerpen slingervast en een volle brandstoftank. Luister vooraf
naar het weerbericht en aarzel niet de (motorboot)tocht af te blazen als windkracht 4 of
meer voorspeld wordt. Dat lijkt kinderachtig, maar er staat op het IJsselmeer altijd meer
wind dan de landvoorspelling en het water kan in korte tijd bij een weersverslechtering
zeer onaangenaam worden met een venijnig korte golfslag. Windkracht
5 is voor een motorboot van rond de tien meter echt wel de limiet om nog veilig op het
IJsselmeer te kunnen varen. Bovendien kan windkracht 5 à 6 een zeegang doen ontstaan die
de kracht van de bemanning ernstig aantast en/of zeeziekte veroorzaakt. Als je voor het
eerst dit grote water op gaat wacht dan stabiel en rustig weer af en schaam je niet met
andere schepen af te spreken; eigenlijk vind ik vaarbewijs
II een must. Kijk ook bij visstokken op het IJsselmeer
en de Vormt. Verwant: Zuiderzee, Het meer Flevo, Vaarroute Zuiderzee in de 17e eeuw. |
IJsselpotje | Het IJsselpotje is een ouderwets en inmiddels
voor pleziervaart verboden
bovenwater scheepstoilet dat rechtstreeks op buitenwater loost.
Waarom heette dat gemak IJsselpotje
of deftiger IJsseltoilet? Niemand weet het met zekerheid.
Een verklaring: N.B. Voor de beroepsvaart geldt het verbod
nog niet [2021]. Oude schepen met een IJsseltoilet kunnen alle onderdelen nog verkrijgen bij
Hoenderop.
Leverancier Hoenderop gaf als antwoord op de oorsprongvraag: "IJsseltoiletten
gebruikt men al zooo lang, dat wij niet weten waar het vandaan komt".
Op de vraag wie dan hun leverancier was kwam helaas geen antwoord.
|
IJstafereel | Hieronder een kopergravure
naar een voorbeeld van Hendrick Avercamp (1585-1634) door Simon Fokke. Gezicht op het bevroren water van de Haarlemmer Meer anno 1625 waarop diverse winteractiviteiten. Te zien zijn jagers, ijsvissers, schaatsers, kolfspelers, een arrenslee, prikslee etc. Verder een ingevroren schip dat haar bevroren grootzeil en vlaggen voert, die kennelijk niet bijtijds zijn geborgen. (artist's impression?). Datering Simon Fokke: 1724 - 1784. |
IJzer
|
De eerste ijzeren
schepen van de 19e eeuw waren van een ander materiaal dan het huidige staal. IJzer en
staal hebben heel verschillende eigenschappen. Lees op het
forum scheepspraet waarom geklonken ijzeren schepen niet of nauwelijks te lassen zijn.
Pas in 1917 lukte het om met toenmalig modern staal een
volledig gelast
schip te maken. We lezen in het Woordenboek van Scheepsbouw uit 1861 nog: "Voor oorlogschepen is het ijzer volgens sommigen volkomen onbruikbaar tegen eenen vijand , die geschut gebruikt, ten zij men geblindeerde schepen bouwt. Zeker is het echter, dat ook reeds eene dunne blindering beveiligt voor holle projectielen, en dat de gaten in het boord van ijzeren schepen niet moeijelijker te stoppen zijn dan in houten". IJZER EEN TYPISCH STAALBEREIDINGSPROCES IJZEREN SCHEPEN SCHEEPSSMEDERIJ STAAL IN DE 18e EEUW [NvW]. IJZERMERKEN TOT EIND 19e EEUW [WvS].
Bronnen: |
IJzeren Varken |
Het ijzeren varken, beter bekend als iseren vareken was een rond kort gebouwd vrachtscheepje dat voorkwam in Overijssel e.o. en sterke gelijkenis vertoonde met het potschip en kennelijk stevig genoeg was om de Zuiderzee over te steken. |
IJzerhout | Oude benaming voor hardhout. |
Heel graag op- of aanmerkingen. |
Op alle materiaal
(layout, tekst en afbeeldingen) rust het auteursrecht van schipper Cees e.a.
Overname van artikelen of delen daarvan is slechts geoorloofd na schriftelijke
toestemming.
Mocht je ondanks
alle in acht genomen zorgvuldigheid menen rechten te kunnen ontlenen
aan in deze pagina gebruikt materiaal, laat de schipper dat dan zo spoedig mogelijk weten.