Vissloep, walvissloep en beugsloep |
Model van een vissloep midden 19e eeuw. Deze sloepen werden in de eerste helft van de 19e eeuw uit Frankrijk overgenomen. Dit model heeft nog een platte spiegel en kottertuig, kenmerkend voor oudere sloepen. Collectie: Nederlandsch Historisch Scheepvaartmuseum Amsterdam 1943. |
Constructietekening van "een vissloep uit Pernis" uit : De
Scheepsbouw vanaf zijn oorsprong" van Konijnenburg [1913].
De voorlijk geplaatste achtermast duidt op een schoenertuig. Midscheeps is de
bun te zien met drie compartimenten.
Voor een goede doorwatering was de scheepsbodem voorzien van (tot wel duizend)
gaten met een diameter van een duim.
Walvissloepje dat hoort bij het model van het fluitschip 'Wilhelm Prins van Orange’. Omstr. 1690. Een rondgebouwd, vrij vlak vaartuig met een sterk geveegd voor- en achterschip en gebogen, sterk vallende stevens. Collectie Scheepvaart Museum, Amsterdam. |
Twee modellen van Nederlandse walvissloepen. Tussen 1761 -
1779. Zee- en Scheepvaartmuseum, Den Hoorn, Texel.
J. van Beylen, Plan van een walvissloep, getekend naar het lijnenplan van Fredric F. Chapman en vervolledigd aan de hand van eigentijdse afbeeldingen. Fragment van het plan van een 18de-eeuws bootschip, getekend naar een oorspronkelijk plan van Pieter van Zwijdrecht Paulusz (Maritiem Museum ‘Prins Hendrik’, Rotterdam) en een eigentijds model van een bootschip (Nederlands Scheepvaart Museum, Amsterdam). 1966. |
De eerste stalen beugsloep met anderhalfmasttuig van de
Doggermaatschappij [1891].
De MA 42 Albatros op weg naar de visgronden [1919].
Een beugsloep met schoenertuig uit Pernis. [omstreeks
1918]