Boot


De vroegst bekende tekening van een "boot"
"Een Boot op 't zy. Boven in te zien en over dwars doorgesneden".
uit Aeloude en hedendaegsche scheeps-bouw en bestier [1671].

 


Walvisjacht. Het fluitschip op de achtergrond heeft een boot in de talies. De "roerloze" gladboordige boten (zonder roer dus) hingen met meerdere onder elkaar. De voorsteven achterwaarts aan een uithouder en de achtersteven aan de onder-kruisra. Er werden ook wel zwaardere Groenlandse boten en chaloepen gebruikt. Altijd gladboordig, want dat gaf minder geluid in het water.
Op het schilderij is het niet zo duidelijk te zien, maar rompen en in ieder geval de bodem van de harpoenboten en -sloepen waren wit geschilderd zodat ze door de walvissen moeilijker te zien waren. Er werd ook zo geruisloos mogelijk geroeid en aan boord werd fluisterend gesproken om de walvis zo dicht mogelijk te kunnen benaderen..


In de eerste helft van de 19e eeuw evolueerde de chaloep naar Amerikaans voorbeeld  tot een scherpe snelle walvissloep.
Deze boten waren meestal van licht cederhout en werden zowel gladboordig als overnaads gebouwd. [Me7]


 

 


Ingekleurde prent uit de "Nieuwe tafel voor alle liefhebbers en zeevarende personen".
Randafbeelding van: "Een Oorloghs-schip, voerende 96 Stucken Canon".
Uitgave Covens en Mortier [midden 18e eeuw].


Type Walenboot

Type Vlaanderse boot
In België kende men in Wallonië en Vlaanderen sterk op elkaar gelijkende houten bijbootjes van kanaalschepen, maar ook voor ander gebruik. De Nieuwpoortse palingboot was b.v. ook van het type Vlaanderse boot. De bootjes hadden scherpe stevens en een plat vlak. De modellen werden gemaakt door Maurice Kaak en zijn opgenomen in de collectie van het Scheepvaartmuseum Amsterdam.