De "paling", het havenfront van Amsterdam met de Lastage in 1538 en 1606 en het open havenfront in 1853.Enkhuizen kende ook een havenfront van palen |
Detail van een houtsnede door Cornelis Anthonisz., 1544
naar de geschilderde kaart uit 1538. De kaart kreeg een plaats in het stadhuis
van Amsterdam.
De kaart van Cornelis Anthonisz als tekening. Hieronder
een uitsnede van de Lastage.
De Lastage met
van boven naar onder lakenramen, lijnbanen, reparatiewerven en rechtsonder de
scheepskraan bij de Schreierstoren.
Uitsnede van Amstelodamum, Profiel van de palenrij van Amsterdam 1606,
door kaartenmaker
Willem Jansz Blaeu, Petrus Scriverius.
De zeer brede grisaille is
hier te bekijken
en toont zo'n beetje alle mogelijkheden, soorten schepen en
gebeurtenissen zoals toen gebruikelijk in één plaat.
Gezicht over de Amstel vanaf de Blauwbrug met in de palenrij een
doorvaartopening van beperkte hoogte.
Deze werd 's avonds door de boomwachter in het huisje rechts afgesloten door er
een boom in te schuiven
Op deze compilatie van een aantal kadasterkaarten van 1853 zijn bovenaan de Haringpakkerij met rechts daarvan de Nieuwe Stadsherberg te zien. Daaronder de Texelschekade met drie steigers, van boven naar beneden: de Meppeler, de Texelsche en de Harlinger steiger. In het Damrak nog een groot aantal steigers die in de 20e eeuw tot een vijftal afnamen. Aan de Oude Teertuinen eerste de Kampersteiger, dan de steigers van het Zeeregt, en verder de Apeldoornse steiger. Van het Kamperhoofd vertrok een pontveer, voor de Schreierstoren de Nieuwendammersteiger en van de Kraansluis vertrok het Durgerdammer veer. Bron Theo Bakker's Domein |