Sloep en reddingboot
|
Model van een zes-riems gig, ca 1825
Strandreddingboot eind 19e eeuw, toen al voorzien van
waterlooskleppen en luchtkasten langs boord en onder buikdenning.
De ONJ "Sloep 650", waarbij de oervorm van de
reddingsloep behouden is.
De fraaie kottergetuigde zeilsloep "Deerne"
(visserman spiegelsloep).
Het is een kleine versie met kajuit van de
beugsloep zonder zeeg uit
begin 19e eeuw.
loggergetuigd
Een loodsboot onder vol zeil met van voor naar achteren: kluiver, twee emmerzeilen en druil.
Uitsnede van "Een Engelsche kanaal-boot of sloep" volgens Pieter Le Comte.
Onderstaande drie tuigage afbeeldingen zijn uit Practische zeevaartkunde van
C.Maas
kottergetuigd
ragetuigd
tweemast ragetuigd
Vanaf 1941 werd in WO II door de geallieerden gebruik
gemaakt van een airborne-lifeboat. Het was een houten reddingboot
van 7 meter, voorzien van een mast voor fok en grootzeil en twee 5
pk Britannia-Myddy buitenboord motoren. De reddingboot wordt van het
vliegtuig losgelaten en een stel kleine parachutes, die direct
vrijkomen, zorgen er voor, dat de zes grote valschermen zich
gemakkelijk kunnen ontvouwen. Zodra zij op het water is geland,
worden de parachutes door middel van een raket, automatisch
losgemaakt en tegelijk worden er aan beide zijden reddinglijnen
afgevuurd, zodat deze door de drenkelingen kunnen worden gegrepen en
zij zich gemakkelijker naar de boot kunnen bewegen. Bron: Onze Vloot 1947 |
Advertentie uit 1955, bron scheepvaartforum.
Aquarel van Frans Arnold Breuhaus de Groot ( 1834 - 1872).
Collectie Rijksmuseum.
De bemanning probeert in de sloep op de achterplecht met hun gezamenlijk gewicht het anker uit te
breken.
Eigen interpretatie:
Het is niet ondenkbaar dar er op de maat van
shanties eendrachtig werd
"geveerd".Sloepschip
Zeerovers sloop
|
Model van een stoomsloep. Het model is gebouwd door modelmaker R.Brouwer op basis van tekeningen van de Koninklijke Marine uit 1916 die zich in de collectie van het Scheepvaartmuseum bevinden. De eerste stoomsloep van dit type werd in 1879 in Groot-Brittannië gebouwd voor de Hr.Ms. Atjeh. Daarna zijn deze sloepen ook in Nederland gebouwd voor schepen van de Gouvernementsmarine in Nederlands-Indië. Het model heeft een lengte van 1.65 m. |