kennisbank voor pleziervaart
         en scheepvaarthistorie
 
 

Belevenissen van andere schippers

  stuur zelf een verhaal

De jaarlijkse vaarvakantie van Jan en Marie-Louise (2003).


Het huurschip uit Meppel, de 950 PAV Doerak "Ulmo"

Vrijdag 16 mei
Dit keer met broer en schoonzus!
We hebben met verhuurder Veenstra gemaild, en mogen vrijdags na 5 uur inschepen (in plaats van zaterdagmorgen 9 uur) en, na enige uitleg (het is onze vierde Doerak), om 18.15u ook meteen gaan varen. We gaan via Zwartsluis het Zwarte Water op en dan linksaf het Scheepvaartgat in. De Mandjeswaardbrug in het Ganzendiep gaat rakelings (H 2.60 m, € 1,50 gespaard) en we meren om 20.50u af aan passantensteiger "De Mandenmakerij".

Zaterdag 17 mei
Omdat de Ganzensluis pas om 9.00u begint, vertrekken we op ons gemak om goed 8.00u. We schutten de IJssel op en varen eerst langs Kampen, om de bruine vloot en de jachthaven te bekijken. Via het Keteldiep varen we de Randmeren op, richting Roggebotsluis. We bekijken en filmen uitgebreid het nieuwe aquaduct in Harderwijk (vorig jaar moesten we hier nog schutten) en meren om 18.45u af in de gemeentelijke jachthaven van Huizen. Effe douchen en water laden, eindje de benen strekken, en plat.

Zondag 18 mei
Vandaag kan weer datgene wat we zo graag doen: vroeg vertrekken. Om 6.15u varen we de haven uit, richting Hollandse brug. Voor de verandering varen we een keer onder de eilandjes door naar IJburg. Omdat het zondag is varen we helemaal tot de IJburg-brug (bijgenaamd de Beha-brug vanwege zijn vorm) om foto’s te maken.


IJburgbrug

Pas als we om 9.00u de Oranjesluizen naderen zien we de eerste “collega” van vandaag.
Door Amsterdam doen we de gewone route: Binnen-IJ, Oosterdok (even langs het scheepvaartmuseum), Amstel. Bij de Omval draaien we de Weespertrekvaart in. In Weesp steken we niet over, maar gaan rechtsaf het Amsterdam-Rijnkanaal op naar Nieuwersluis, waar we door een smal sluisje (3,40m, stootwillen binnen) de Vecht op varen. Deze volgen we tot Utrecht (blijft mooi om doorheen te varen) en meren af in de Singelgracht. Daar hebben we even pech, want de sanitair-unit is pas geopend vanaf 1 juni. Douchen moet dus wachten tot morgen.

Maandag 19 mei
Aangezien de bruggen pas om 9.00u beginnen kunnen/moeten we weer uitslapen. Om 8.15u vertrekken we want we willen water laden bij de Vondelbrug. Met veel moeite lukt het om de Ulmo zo te krijgen dat de slang reikt, blijkt er geen water uit de kraan te komen. Dan niet.
Om 9.00u gaan we verder, via de Noordersluis het Amsterdam-Rijnkanaal op, Beatrixsluis (Vreeswijk), stukje Lek, Koninginnesluis weer binnen en dan de Hollandse IJssel. Blijft ook altijd een belevenis, tenminste als je van rust en (na de Lek) van afwisseling houdt.
’s Middags maken we in IJsselstein vast om ons te douchen in de sanitair-unit die daar bij de brug staat, en om boodschappen te doen. Om 17.40u stranden we voor de voetgangersbrug in Hekendorp, vlak bij Goejanverwellesluis.
(geschiedenisles lagere school, Wilhelmina van Pruissen)

Dinsdag 20 mei
Om 8.00u begint men pas, dus maar weer uitslapen. Juist als we verwachten dat de brug open gaat, komt er een heus geladen vrachtschip tegen (38 x 5 m). Sta je toch even je ogen uit te wrijven. De schipper heeft geen haast en laat ons als eerste door.


Vrachtschip bij Hekendorp

Via de Waaiersluis in Gouda komen we op het grotere gedeelte van de IJssel, hier gaat nog eb en vloed.
Voor Krimpen aan de IJssel krijgen we zoveel buiswater over dat het onder het zeil door de stuurhut in komt. De bedoeling was om via de Noord, Dordtse Kil en Hollands Diep naar de Volkeraksluizen te varen, maar met deze wind veranderen we ons plan en draaien linksaf de Lek op, richting Vianen.
In Schoonhoven duiken we de jachthaven in om diesel te tanken. Er gaat bijna 84 liter in na 35 uren varen, hetgeen neerkomt op een gemiddelde van 2,4 l/u. Niet slecht, maar ja, de Vecht en de Hollandse IJssel vaar je nu eenmaal rustig. Omdat we toch in de jachthaven zijn douchen we ons ook maar weer. In Vianen schutten we het Merwedekanaal in, en meren ’s avonds om 17.45u af in Meerkerk aan de passantensteiger.

Woensdag 21 mei
Om 6.50u zijn we weer onderweg. Bij de spoorbrug in Arkel hoeven we maar een kwartiertje te wachten. We varen verder via de Linge (verplicht voor pleziervaart) Gorkum door en via de sportsluis de Merwede op. Even een stukje grote rivier en dan in Woudrichem de Afgedamde Maas in, naar sluis Andel.
Als we in Heusden komen (even de nieuwe stormvloedkering gefilmd) is de wind zover gaan liggen dat we toch weer de kop naar het westen draaien. Langs Keizersveer komen we in Geertruidenberg en varen langs de oude route (Donge) naar het Wilhelminakanaal. Dit is voor mij “helemaal” nieuw, de laatste keer was ik ca. 4 jaar. Wat opvalt is het drukke verkeer met relatief kleine containerschepen (16 containers) die een regelmatige dienst onderhouden van Rotterdam naar Tilburg. Bij sluis 2 krijgen we van de sluiswachter een informatiepakket over de Brabantse kanalen. Erg praktisch, omdat hier geen ANWB-kaarten van zijn. We doen ook voor het eerst op onze vaarvakantie een dubbele sluis (sluis 3). Hierbij vaar je van de ene sluis direct in de volgende.
In Tilburg varen we even naar de Piusbrug om boodschappen te doen in de supermarkt die daar aan het water ligt. Om 19.00u maken we vast aan de passantenhaven in Oirschot.

Donderdag 22 mei
Om 8.00u zijn we weer weg. Omdat we toch tijd hebben varen we even via het Beatrixkanaal naar Eindhoven (hadden we geen van allen al gezien), en duiken op de terugweg de jachthaven in om ons te douchen. Hebben we ook nog nooit gedaan op vakanties, maar ja, als je grotere vaarwegen doet is er ’s avonds niet altijd een jachthaven voorhanden. Bij Beek en Donk draaien we de (vertrouwde) Zuidwillemsvaart in. Na Helmond en sluis 10 komen we bij sluis 11. Deze (en sluis 13) is men aan het vernieuwen, daarna komen sluis 10 en 12 aan de beurt. Tijdens deze werkzaamheden is deze route niet aan te bevelen voor minder ervaren watersporters.
Om 17.45u maken we vast onder (benedenstrooms) sluis 15 in Nederweert. Beetje vroeg voor ons doen, maar we willen barbecuen, hetgeen perfect gaat (en smaakt).

Vrijdag 23 mei
Om 6.50u weg. We volgen het Kanaal Wessem-Nederweert (Panheelskanaal) en draaien in Wessem de Maas op. Deze doen we op ons gemak tot ongeveer Maaseik. Daar draaien we ons om (hier kun je niet verder), varen terug naar Maasbracht omdat we daar ook nog wat te bekijken hebben, en meren af in Wessem. Broer en schoonzus gaan er hier (hun woonplaats) af. We kopen een nieuwe fles gas en varen terug naar Panheel, even de ouders goedendag zeggen, douchen (lekker makkelijk) en boodschappen doen. Daarna met z'n tweetjes naar Maasbracht (diepe sluis, 13.50m hoogteverschil) verder het Julianakanaal op.


Sluis Maasbracht

Om 18.00u liggen we vast in de Berghaven vlak voor sluis Born. ’s Avonds komt onze zoon even op bezoek uit Echt.

Zaterdag 24 mei
Om 8.05u komen broer en schoonzus met onze ouders aan boord om datgene te doen waar we voor gekomen zijn: de historische route door Maastricht. www.bassin.nl
Het weer speelt niet echt mee (het giet) en de motor ook niet (wil aanvankelijk niet starten, later blijkt dat we iets te gemakkelijk zijn geworden met voorgloeien), maar ja. We passeren sluis Born (ook zo’n 13m hoogte), volgen het Julianakanaal naar Maastricht en varen eerst door tot de grens. Daarna meren we af tussen de bruggen en eten gezellig samen. Ondertussen klaart het waarachtig op. We besluiten om eerst door sluis Bosscherveld de Zuidwillemsvaart in te gaan en dan linksaf de oude route te doen. Eerst sluis 19, dan het Bassin en door sluis 20 (ook wel Maassluisje) weer de Maas op. Uiteraard wordt alles uitgebreid gefilmd en gefotografeerd.


Sluis 19

Daarna weer terug naar sluis Born. Hier meren we om 17.30u vast en gaat de familie naar huis. De rest van de vakantie zijn we met z’n tween.

Zondag 25 mei
’s Morgens wachten we even op dochterlief die met de fiets uit Sittard komt, en mee afschut. Om 10.00u stapt ze onder de sluis weer van boord en gaan wij door richting noorden. In Maasbracht tanken we diesel. 130 liter na 38 draaiuren. Een gemiddelde van 3.4 l/u. Dat krijg je als met de grote scheepvaart mee wilt doen. We dobberen op ons gemak de Maas af, aannemend dat we voor sluis Sambeek stranden. In Belfeld liggen we met de Ulmo alleen in een sluis van 260m lang en 16m breed. Grof gerekend zouden hier 130 Ulmo’s in passen. Dan vangen we op de marifoon een gesprek op tussen twee schippers die het over extra schuttijden voor de pleziervaart hebben. Toch maar eens goed in de Almanak kijken. Inderdaad, de jachten die om 19.00u voor de sluis liggen worden dan geschut. Ons idee om in Wansum in de jachthaven te overnachten (douchen) vergeten we, en om 18.00u liggen we voor sluis Sambeek, met de neus vooraan, vlak voor een levensgrote tanker. Mooi tijd om te eten en in de Almanak een andere jachthaven uit te zoeken. Om 19.00u gaat inderdaad de sluis open en worden we weer eens alleen geschut. Om 19.45u meren we af in de (knusse) jachthaven van Heyen, waar we water laden en douchen. Weer een vruchtbaar dagje geweest.

Maandag 26 mei
Vandaag willen we de Waal op naar de Pannerdense kop. Om de vloot schepen die na het weekend uit Rotterdam vertrekken, voor te blijven willen we dus vroeg weg. Helaas, mist!!!!
Om 6.40u is het zonnetje zover doorgekomen dat we alvast rustig naar de uitvaart dobberen. We kijken eens over de Maas heen, en besluiten dat het wel gaat. Dat klopt voor de eerste kilometer, maar dan wordt het toch tijd dat we een plekje zoeken om weer even af te wachten. Om 7.30u is het echt helder en kunnen we door richting Weurt. Hier schutten we weer eens alleen buiten in een sluis van 260m, en om 9.30u draaien we de Waal op.


Waalbrug Nijmegen

Het is inderdaad rustig en we steken gelijk over naar de “verkeerde” wal zodat we (tussen de tonnen) onder het hoekje, zoveel mogelijk uit de stroom naar boven kunnen. Van Weurt tot de Pannerdense kop is 20 km, waarbij 5 keer overgestoken moet worden. Omdat het zo rustig is (in totaal worden we door drie schepen ingehaald) en het motortje op 2500 toeren goed z’n best doet, zijn we in 2 uur en 1 kwartier bij de Kop. Een gemiddelde van bijna 9 km/u dus. We gaan de punt om en volgen de Nederrijn tot IJsselkop, waar we stuurboord aan houden, de IJssel af. Hier hebben we de stroom mee, en op 2000 toeren halen we zo’n 15 km/u. Tegen 5 uur maken we in Deventer vast om boodschappen te doen en wat kaarten te posten. Om 19.00u liggen we in het passantenhaventje van Wijhe. Hier staat een sanitair-unit waar we ons kunnen douchen.

Dinsdag 27 mei
We slapen uit (voor ons doen). Om 8.10u vertrekken we.
We realiseren ons dat we nog ruim 3 dagen hebben. Even overleggen dus. De keus valt op de route “Oud en nieuw”. Alleen lijkt het ons wel leuk om via Urk de polder in te gaan. Even dhr. Veenstra bellen of dat mag (waren we vergeten om te vragen). Geen probleem.


IJsselbrug Zwolle

We volgen dus de hele IJssel, o.a. langs Zwolle met z’n mooie brug, en gaan via het Kattendiep het Ketelmeer op. Da’s even schrikken; we hebben nog nooit op zo’n korte tijd zoveel vliegjes o.i.d. bij elkaar gezien. Gelukkig mindert het als we de Ketelbrug naderen, en op het IJsselmeer zijn ze verdwenen. Zal wel te maken hebben met het slibdepot in het Ketelmeer. In Urk zakken we 6 meter de polder in, varen op ons gemakje naar Lemmer, en schutten weer 6 meter omhoog. Omdat we de (overigens schitterende) route door Lemmer al een paar keer gedaan hebben en omdat het nu echt warm wordt, gaan we via de Prinses Margrietsluis Friesland in. ’s Avonds liggen we om 18.45u vast aan de Tsjkeplle in het Tjeukemeer. We hadden vandaag op de laatste meter na de tent plat gegooid, maar voor de wind doen we hem weer gedeeltelijk dicht.

Woensdag 28 mei
Om 8.10u zijn we weer aan het varen. We doen een rondje Tjeukemeer en zijn om goed 9.00u aan de Echtenerbrug. Meteen weer het Friesland-gevoel: € 1,40 bruggeld betalen. We willen het “rondje Kuinre” doen, en omdat de laagste brug bij Ossenzijl ligt, doen we dat met de klok mee. Bij de Linthorst Homansluis willen we door de driewegsluis, maar daar hangt een grote ketting aan; niet dus. In de gewone sluis merken we dat het drukker wordt, de sluis ligt vol.
De brug bij Ossenzijl is geen probleem (met de tent grotendeels plat) en met de middagpauze liggen we in Kuinre. Marie-Louise gaat boodschappen doen, maar helaas, de laatste winkel is net verdwenen. Wel weet iemand te vertellen dat in Ossenzijl een supermarkt aan het water ligt. Daar dus maar op hopen.
Door het schitterende komsluisje komen we in het Nieuwe Kanaal en de Tusschen Linde. Deze zijn zo ondiep dat je het aan de boot voelt. ’s Avonds blijkt ook voor het eerst deze vakantie een beetje water bij de schroefaskoker te staan. In Ossenzijl aan de brugwachter gevraagd waar de winkel is, boodschappen gedaan (o.a. voor de barbecue morgen) en verder langs de Kalenbergergracht, de Wetering en het Steenwijkerdiep naar Steenwijk. Hier overnachten we in de schitterende (zo te zien splinternieuwe) passantenhaven, met douches, toiletten, wasmachines, enz.
Het weer is nu zo goed dat we tent open laten.

Donderdag 29 mei (Hemelvaartsdag)
Om 8.00u zijn we weer weg.
We varen rustig door het Kanaal Beulakerwijde-Steenwijk richting Giethoorn, zodat we om 9.00u bij de brug Middenbuurt zijn. Door de Beukerssluis gaan we het Meppelerdiep weer op, richting Zwartsluis. Het wordt allengs drukker, maar wat wil je met zo’n weer op Hemelvaartsdag. Langs Kadoelerkeersluis, Kadoelermeer en Vollenhovermeer komen we in Blokzijl. Da’s ook weer even schrikken. Het is middagpauze, het is loeiheet en de haven ligt bomvol met jachten, de helft om geschut te worden. Er wordt voor gewaarschuwd in de Almanak, maar dit is wel heel erg. We bedenken ons niet lang, draaien ons om en doen dezelfde mooie route weer terug. Aangezien het in Zwartsluis bij de Arembergersluis ook druk is gaan we gewoon weer door de Beukerssluis. Bij de Blauwe Hand gaan we de Beulakerwijde op, varen naar het Giethoornse meer, doen een rondje eilandje en varen terug naar de Kleine Beulakerwijde waar we na enig zoeken, aan een eilandje waar een bootje op de steiger ligt, een leuk plaatsje vinden om te barbecuen. Om 18.00u begin ik te stoken en genieten we van een lekker maaltje. Aangezien er toch niemand kijkt kleden we ons na het eten uit en duiken, bij gebrek aan douche, het water in. Terug aan boord klauteren duurt iets langer.

Vrijdag 30 mei
De laatste dag alweer.
Op tijd op om het bootje schoon te maken. Marie-Louise de binnenkant, ik de buitenkant. Om 8.30u gaan we varen. Via Ronduite en de Belterwijde komen we weer in de Beukersgracht. Het lage bruggetje dat hier ligt hadden we voor alle zekerheid gisteren even geprobeerd. We maken even vast aan een laag muurtje om de buitenkant van de romp te boenen, maar aan dat donkerblauw valt weinig eer te behalen. In de Beukerssluis gaat de laatste vuilnis in de container. In Meppel tanken we diesel en kopen nog een fles gas. Na 51 draaiuren gaat er 149 liter in. Dit geeft een gemiddelde van 2,9 l/u ook het gemiddelde van de hele vakantie blijkt te zijn. In totaal hebben we in 2 weken 124 uren gedraaid en 362 liter diesel verbruikt. Bij een gemiddelde snelheid van pakweg 10 km/u kom je dan toch op een respectabel aantal kilometers. In deze twee weken hebben we trouwens maar 3 keer havengeld betaald (Huizen, Heyen en Wijhe), een record. Om 11.30u liggen we voor de kant, maken op verzoek van dhr. Veenstra de tent dicht, laden alles in de auto en rijden weer naar het zuiden. Hier moeten we het weer een jaar mee doen.

De Ulmo
Een Doerak 950 PAV met 70 pk Mercedes.
Een bijna perfecte boot, ook door z’n praktische achterroef, vergeleken met een AK.
Hij vaart en manoeuvreert uitstekend.
Pluspunten zijn, natuurlijk, de motor, de middenbolders, de geiser, de binnenruimte.
Minpuntjes een paar onderhouds dingetjes zoals de “knopjes” waar de tent mee vastzit, de erg slechte luiwagen (fout model) en de zwemtrap, maar dat laatste zijn we gewend bij Doeraks.
De tent zit erg logisch in elkaar en is met enig inzicht in een paar minuten met z’n tweetjes te openen en te sluiten.
Al met al, zeker voor deze vakantie, een ideaal bootje.

Jan en Marie-Louise Kroes
kroesvanderlubbe@home.nl