|
|
Andere tips en wetenswaardigheden
|
|
Als een recent expertiserapport van een belangenorganisatie of onafhankelijk bureau overlegd kan worden, is een proefvaart ter beoordeling van de vaareigenschappen eigenlijk voldoende. Toch... en zeker in andere gevallen verdienen de volgende punten aandacht.
Registratie |
Plezierjachten, uitgezonderd snelle motorboten, hoeven niet geregistreerd te
worden. Er bestaat een mogelijkheid je schip te boek te laten stellen bij
het kadaster, maar dat is op vrijwillige basis. Het schip wordt dan
afhankelijk van vaargebied als binnenschip (categorie B) of zeeschip
(categorie Z) geregistreerd met een uniek brandmerknummer. Het leuke is dat
op het "roerend" schip nu regels van onroerend goed van toepassing zijn.
Denk aan het verkrijgen van een hypotheek en een betere juridische
bescherming bij diefstal. Verkoop brengt wel papierwerk met zich mee. De
eigendomsakte zal in het kadaster overgeschreven moeten worden. Voor schepen
met een waterverplaatsing van meer dan 10 ton is tussenkomst van een notaris
of beëdigd scheepsmakelaar nodig, voor kleinere vaartuigen niet. Een andere
mogelijkheid is de boot te registreren bij
Dutch Yacht
Registration, de marktleider van scheepsregistratie onder
Nederlandse vlag. De registratie wordt door alle EU-landen geaccepteerd.
DYR is sponsor van vaartips. Niet te oude en nieuwe, volgens CE-norm gebouwde schepen, werden en worden door de bouwer voorzien van een hincode, die tegenwoordig cincode heet. Dat "bouwersplaatje" is meestal bij de stuurstand te vinden. |
Snelle motorboot |
Snelle motorboten
moeten wel een registratiebewijs hebben dat verkrijgbaar is op het
postkantoor en volgens voorschrift (uit de bijlage van het
registratiebewijs) op de boot moet worden aangebracht. Als u een gebruikte
snelle motorboot koopt, moet de boot op naam worden overgeschreven. Het
aanvraagformulier daarvoor is te downloaden op de site van de
RDW. Het eerder afgegeven registratiebewijs moet ingeleverd worden.
Hoewel de bestuurder van een snelle motorboot een
vaarbewijs moet
hebben hoeft de eigenaar op wiens naam de boot komt geen vaarbewijs te
tonen. Houdt er rekening mee dat de RDW geen vrijwaringsbewijs verstrekt. Let op: registratiebewijzen van vóór 1 maart 1995 zijn sinds 1 maart 2000 niet meer geldig. Oude registratiebewijzen hadden omgewisseld moeten worden. Het registratienummer bleef gelijk. Vanaf april 2011 is het registratiebewijs als plastic kaart uitgevoerd. |
Polyester of staal |
Bekende argumenten: Polyester schepen geven minder onderhoud dan staal. Moderne stalen schepen met een goed aangebracht tweecomponenten verfsysteem vragen niet meer onderhoud dan een polyester schip. Het beperkt zich net als bij polyester schepen tot regelmatig schoonmaken en in de was zetten. Bij oudere stalen schepen is het een ander verhaal. Het wegwerken van roest zal elk jaar weer onderhoud vergen.
Polyester schepen behouden hun waarde. Polyester schepen krijgen osmose
(blaasjes en soms zure geur).
Polyester schepen gaan langer mee.
Polyester of epoxy schepen zijn minder stabiel en verwaaien. |
Staat van onderhoud |
Algemene indruk bovenwaterschip. -Goed in de verf? Controle op blaasjes, roest en loszittende verf. -Was het schip speciaal voor verkoop geschilderd, wie heeft het uitgevoerd? Als het de eigenaar zelf was laat hem er iets over vertellen om een indruk te krijgen. Als het verhaal enthousiast overkomt is er waarschijnlijk met zorg gewerkt. Het is een ramp als zonder reinigen en schuren alleen voor verkoop een kwastje verf is gegeven. Je kan ook een hechtingscontrole uitvoeren (als de eigenaar dat niet toestaat is het verdacht). Plak stevig aangedrukt sellotape op verschillende plaatsen op het schip. Laat het een minuut of vijf zitten en trek het dan met een ruk weg. Als de verflaag los laat is er onvoldoende hechting. -Ramen in rubber? Rubber nog soepel? Scheurtjes? -Houtwerk niet in diepte verweerd; grijze of nog erger zwarte plekken? -Werken schuifdeuren/luiken en/of scharnieren soepel. -Is de conditie van de kuiptent (indien aanwezig) goed? Geen groen uitgeslagen stiknaden, matte ramen en slecht lopende ritsen? -Binnen controle op zichtbare lekkageplekken bij ramen en deuren, schimmelplekken en/of muffe geur. Polyester schepen: Let op craquelé (scheurvorming) in dekken en gangboorden. Controleer vooral rondom puttings, scepters en winches. Wanneer daar haarscheurtjes voorkomen is dat vrijwel zeker het gevolg van een montagefout. Dit wordt stress cracking genoemd omdat het dek terplekke kan bewegen. Er is geen tegenplaat (backing plate of chainplate) gebruikt, of een te dunne plaat, of een plaat die zonder vulmateriaal tegen een ongelijk gedeelte van het laminaat is aangebracht en daardoor maar op enkele punten draagt. Een veel voorkomde fout (ook bij werven) is dat men onder de plaat weliswaar "putty" heeft gebruikt om uit te vlakken, maar de bouten direct heeft aangedraaid waardoor de nog natte kit er tussen uit is geperst.
Algemene indruk onderwaterschip. Vlak/plaatdikte
meting van staal en aluminium. Spanten zichtbaar? |
Proefvaart |
Persoonlijke mening: Kies voor een schip met dieselmotor. Een
inboard benzinemotor
is en blijft gevaarlijk, hetgeen niet voor buitenboordmotoren geldt.
Bovendien is tanken aan de waterkant steeds lastiger. Elk jaar
weer zijn er tankstations aan het water die hun benzinepomp sluiten. Het
wordt dus gehannes met jerrycans, bijbehorend gemors, gevaarlijke damp en
penetrante stank...
Aandachtpunten vooraf.
Proefvaart. Aandachtpunten na afloop. |
Elektrische installatie (oudere schepen) |
Op het
dashboard. Tenminste aanwezig: -Koelwatertemperatuurmeter, of beter olietemperatuurmeter. -Toerenteller. -Oliedrukmeter. Aanbevolen: -Voltmeter e.v.t. aangevuld met battery energy gauge. -Ampèremeter ter controle van laadstroom. -Urenteller. Bedrading. Bekijk de bedrading onder het dashboard. Ziet het er verzorgd uit, is het geen warboel van aan elkaar geknoopte verbindingen? Liever geen kroonsteentjes i.v.m. corrosie, maar rijgklemmen. Is een zekeringkastje aanwezig? Is het boordnet dubbel uitgevoerd? D.w.z. wordt de huid van het (stalen) schip niet als min gebruikt? Deze verouderde methode veroorzaakt onherroepelijk galvanische corrosie. Controle is eenvoudig. Er mag vanaf de accu geen massakabel naar de huid lopen. Accu's. Tenminste twee accu's aan boord (waarvan één als startaccu)? Zijn de accupolen schoon? Een echt versleten accu is op het oog te herkennen. De cellen bij de + pool zijn dan omhoog gewerkt. |
Belangrijk |
Stabiliteit: Hoewel dit zeker met persoonlijke voorkeur te maken heeft is het voor de meeste mensen prettig als het schip niet meteen op z'n kant ligt als iemand over het gangboord loopt. Gangboord: Loopt het gangboord gemakkelijk, is het breed genoeg? Een goede breedte is die waar een voet dwars kan staan, althans bij aanwezigheid van een reling en/of boeisel. Reling: Het klinkt misschien raar en de meningen zijn verdeeld, maar een reling langs het gangboord moet het liefst niet op kniehoogte van een volwassene zijn. Gewoon overboord slaan is minder erg dan overboord slaan met een gebroken been doordat het achter de reling bleef haken. Verwant: relingplicht. Vrij uitzicht: Is er vanaf de stuurstand(en) vrij uitzicht naar achteren? Uit lid 3 van artikel 1.09 van het BPR: "[...] In het bijzonder dient hij naar alle zijden een voldoende vrij direct of indirect uitzicht te hebben en in de gelegenheid te zijn geluidseinen te horen; indien dit niet mogelijk is, dient een uitkijk of luisterpost, die hem inlicht, aanwezig te zijn". Verwarming: In het voor- en najaar kunnen ochtenden en avonden zeer koud zijn. Kijk dus of de boot verwarming heeft. Het beste is een echte scheepsdieselverwarming als Eberspacher of Webasto. Een gaskachel is uit de tijd. Die veroorzaakt veel te veel condens. Een alternatief is de Zibrokachel op gezuiverde petroleum. Deze geeft ook condens maar in mindere mate. Gasinstallatie: Als er een gasinstallatie aan boord is, controleer dan de (oranje) slang op datum. (niet ouder dan 3 jaar). Gebruikte stukjes slang mogen niet langer zijn dan 60-100cm. De rest van de installatie moet in koper zijn uitgevoerd. Koppelingen d.m.v. wartelmoeren. Moderne installaties zijn voorzien van BOA slang (zwart met rode streep) met een levensverwachting van 25 jaar. In de eindhuls is het bouwjaar gegraveerd. Verbruiksapparaten moeten een termische beveiliging hebben. Toilet/vuilwatertank: Een vuilwatertank is niet verplicht, maar omdat pleziervaart vanaf 2009 niet meer op oppervlaktewater mag lozen is het wel de meest gebruikelijke oplossing, meestal in combinatie met een elektrisch toilet. Alternatief is een chemisch toilet. De schipper heeft het een jaar lang tot grote ontevredenheid geprobeerd. Marifoon: Als het schip met marifoon is uitgerust en onderdeel van de koop vormt moet je als nieuwe eigenaar de registratie op naam zetten via het Agentschap Telecom (Economische Zaken). Kies in het E-loket voor overdragen maritieme registratie en volg de instructies op het scherm. Als je zelf geen vergunninghouder (zendgemachtigde) bent is dit onmogelijk en dien je het apparaat te verwijderen. |
Uitrusting |
De uitrusting (apparel) is mede bepalend
voor prijsonderhandeling. Uiteraard kan e.e.a. zelf aangeschaft worden. Toch
geeft het een indruk van de wijze waarop de vorige eigenaar met zijn/haar
bezit omging. |
Verborgen gebreken |
Aansprakelijkheid. De wetgever zegt dat de verkoper niet hoeft in te staan voor verborgen gebreken, maar alles moet melden wat hem bekend is aan defecten en gebreken. Een expert kan/moet alle gebreken vinden, maar het zal moeilijk tot onmogelijk zijn als de zaken met opzet worden verborgen. Indien later een gebrek naar voren komt, staat men met een keuringsrapport wel veel sterker bij de rechter. De verkoper heeft weliswaar meldingsplicht, maar de koper moet alle moeite hebben gedaan om gebreken te vinden (laten keuren is beter dan een goede vriend die er alles van weet...) Denk er echter aan dat een VERBORGEN gebrek ook voor de expert verborgen is en het is een misverstand dat hij daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden. Het financieel verhalen op de verkoper is theoretisch mogelijk, maar beslist geen sinecure. Er zal bewezen moeten worden dat hij of zij het gebrek BEWUST verborgen gehouden heeft en laten we eerlijk zijn..., dat is bijna onmogelijk. Aankoopkeuring. Het laten uitvoeren van een onafhankelijke expertise/keuring is dus een goede zaak. Zeker als je weet dat onverwachte reparatiekosten in de meeste gevallen hoger uitvallen dan keuringskosten. Er zijn ook valkuilen. Wanneer de keuringsopdracht door de verkoper/makelaar is gegeven heb je naderhand bij een geschil geen been om op te staan. De keuringsinstantie zal je niet als gesprekspartner accepteren want je was geen opdrachtgever. Omdat de expertise toch meestal zelf betaald wordt (al of niet verborgen in de aanschafprijs) is het verstandiger deze in eigen beheer te laten uitvoeren. Een andere valkuil bij koop via een makelaar is dat in sommige overeenkomsten staat dat de koper pas het recht heeft het schip te laten keuren nadat de koop is gesloten. Trap daar nooit in. Keur vooraf. Wees sterk bij onderhandeling, ook al is het je droomschip. Laat je niet overhalen om te tekenen door: "Ik kan de boot niet voor u vasthouden". Spreek een optietermijn af en leg dat schriftelijk vast. Wanneer de makelaar daar niet op ingaat moet je hard weglopen. Verder kun je je afvragen waarom een makelaar/bemiddelaar een bepaalde expert aanbeveelt. Is dat soms omdat er nogal soepel wordt gekeurd zodat de koop rondkomt? Kom dus altijd met een eigen expert! Bedenk ook dat het lidmaatschap van de Hiswa geen kwaliteitswaarborgen geeft. De Hiswa is een branchevereniging en geen belangenvereniging voor watersporters. Toch zegt het wel iets. De Hiswa kent een geschillencommissie voor aangesloten keurders en die is echt onafhankelijk. Houd in ieder geval in de gaten hoe lang het duurt voordat het definitieve rapport in huis is; dit kan soms zeer lang duren.... Goede ervaring. Een aanrader is het geheel onafhankelijke Yachtexpertise van Theo van Rijswijk. De klant is daar koning en niet de verkoper of makelaar/bemiddelaar. Het door hem zelf geschreven keuringsrapport is bijna altijd dezelfde avond beschikbaar. Bovendien hanteert Yachtexpertise zeer aantrekkelijke tarieven voor de zeer uitgebreide keuring. Ook is een snelle "First Impression" mogelijk. Yachtexpertise voert dan meestal binnen 24 uur een korte inspectie uit met na afloop direct telefonisch verslag. Na die rapportage kan je beoordelen of het schip de moeite en kosten van een volledige keuring waard is of niet. Quote uit Zeilen van 2018 nr. 11, pagina 80: "Een rondje bellen levert een zeer kritische keurmeester op, Theo J. van Rijswijk. Bij lang niet alle makelaars is hij geliefd en wij vinden dat een aanbeveling". Slechte ervaring. Lees de slechte ervaring van een bezoeker met expertise via de makelaar. |
Kanttekening bij bootmakelaars | De
goeden niet ten na gesproken. Er zijn makelaars (gelukkig niet veel) die er
een merkwaardige manier van zaken doen op na houden. De proefvaart van een
op wal staand schip is pas mogelijk na ondertekening van een
koopovereenkomst of een principe- of intentieverklaring. Pas op:
ontbinding van een koopovereenkomst zonder reden is alleen mogelijk bij koop
op afstand, dus niet bij een boot terplekke. Wanneer de proefvaart tegenvalt
kan de koopovereenkomst slechts ongedaan gemaakt worden bij wezenlijke
gebreken, waarvan vervangings- of reparatiekosten aantoonbaar meer dan 10
procent van de koopprijs bedragen. Wat dacht je? Zou de makelaar of eigenaar
waarvoor hij bemiddelt jouw visie op gebreken delen? Een gebruikte auto
kopen zonder proefrit? Ik zie het niet gebeuren. En wat als je de boot wilt
laten keuren? Dat kan dus niet, want daar is een proefvaart voor nodig. Het
is begrijpelijk dat een makelaar terughoudend is met proefvaarten, maar
teken nooit iets vooraf. Ter geruststelling: principeovereenkomsten en
intentieverklaringen kent de wet niet, maar het kan je toch een hoop gezeur
en rechtsbijstandskosten opleveren. Het omgekeerde komt ook voor. Je wilt de bodem inspecteren van een in het water liggend schip. Dat kan alleen op eigen kosten want de makelaar is niet van plan de hijskosten voor zijn rekening te nemen. Ik zou drie keer nadenken om met zo'n bedrijf in zee te gaan. Je kan dan net zo goed van een particulier kopen. Er wordt vaak wel met Hiswavoorwaarden (verkoop van gebruikte pleziervaartuigen en gebruikte scheepsmotoren) geschermd, maar vergeet niet dat de Hiswa een branchevereniging is en geen belangenvereniging voor watersporters. Neemt niet weg dat het beter is dan niets, want de geschillencommissie is echt onafhankelijk. |
Kopen van particulier |
Rechtstreeks van een particulier kopen is over het algemeen voordeliger. Het
risico van een "kat in de zak" echter groter. Weliswaar zal een particuliere
verkoper ook de gebreken moeten melden, maar uit bovenstaande blijkt dat bij
verzwijgen moeilijk verhaal gehaald kan worden. Eigenlijk is de keus simpel.
Voordeliger particuliere aanschaf met groter risico, of duurdere
(makelaars/jachtwerf) aanschaf met doorgaans minder risico. Ook bij
particuliere verkoop kunnen keuringsafspraken gemaakt worden. Keuring zal
altijd voor rekening van de koper zijn, maar met de verkoper kan een
afspraak gemaakt worden over het repareren van geconstateerde gebreken tot
een vooraf te bepalen maximum bedrag, c.q. de verkoopprijs te verlagen met
dat bedrag. Toch blijft koper afhankelijk van de goeder trouw van de
verkoper. De mooie blauwe ogen van een betrouwbaar overkomend iemand bieden
geen garantie. Als hij uiteindelijk van verkoop af ziet sta je met lege
handen en een rekening voor de keuring. Een kostbaar juridisch steekspel met
onzekere uitkomst is het enige dat overblijft. Het advies zou kunnen luiden:
Koop alleen van een particulier wanneer je als ex-bootbezitter redelijk
verstand van zaken hebt en enig financieel risico kunt/wilt dragen Een eenvoudig maar doordacht concept voor een koopovereenkomst is hier als PDF te downloaden. Er is een toelichting bijgevoegd. [JvdT] |
Geschillen commissie |
Een geschillencommissie is een door de brancheorganisatie ingestelde instantie die beslist over zakelijke kwesties waarin partijen het niet eens kunnen worden. Een geschil tussen particulieren kan alleen aan de rechter worden voorgelegd, maar een geschil tussen partijen en een professionele derde, een (aangesloten) keuringsinstantie, werf of botenmakelaar, kan wel worden voorgelegd. De uitspraak is bindend en meestal kosteloos. |
Begeleiding bij aankoop |
Als alle bovenstaande feiten, adviezen en
waarschuwingen je de moed ontnemen op eigen houtje zo'n dure aanschaf te
doen is er altijd nog de mogelijkheid je bij het gehele aankooptraject
deskundig te laten begeleiden. Er zijn immers nog andere problemen bij het
zoeken naar een motor- of zeiljacht. |
Jaarlijkse kosten | Kort
gezegd meer dan je denkt, althans voor pleziervaartuigen met faciliteiten
voor langer verblijf. Het gedateerde rapport "Betaalbaarheid Watersport" van Bureau Strohoed (bestaat niet meer) in opdracht van het toenmalige Watersportberaad (bestaat niet meer) van begin 2002 stemde niet tot vrolijkheid. Uit de gehouden enquête (vragenlijst) bleek dat het bezit van een pleziervaartuig zoveel kosten met zich meebrengt dat hoofdzakelijk de midden en hogere inkomensklassen zich dit kunnen veroorloven. Uiteraard hangen de jaarlijks terugkerende kosten samen met de grootte, type en ligplaats van de boot, maar gemiddeld bleek dat watersporters daarvoor € 2.323 uitgaven! Liggeld en onderhoudskosten bepalen voor 60% dit bedrag. Afschrijving en financieringskosten werden niet meegenomen. De andere 40% betroffen het varen op zich. Brandstofkosten en doorvaartheffingen waren toen al in de voorgaande 10 jaar met resp. 96 en 136 procent gestegen. De pleziervaarder werd verplicht van rode op witte diesel over te stappen en doorvaartheffingen en overnachtingskosten begonnen exorbitante vormen aan te nemen. Veel gemeenten zien niet in dat het bezoek van een pleziervaarder de plaatselijke middenstand ten goede komt. Men presteert het zelfs om naast liggeld ook nog per persoon het melkkoetje "toeristenbelasting" in te zetten. Prijsniveau 2013: Wanneer we de consumentenprijsindex op het vragenlijstje uit 2002 loslaten, zou de € 2.323 van toen uikomen op zo'n 3000 euro. In een uitzending van "EenVandaag" op 20 mei 2013 werd zelfs gesproken over een jaarlijkse kostenpost van 10% van de aanschafprijs, waarbij afschrijving, verzekering en e.v.t. financiering waren meegenomen. Nog steeds wat natte vingerwerk, want verschil tussen nieuw of occasion kwam volgens mij niet ter sprake. Een ouder schip vergt meer onderhoud, dus meer moeite en kosten. Kortom: varen met een eigen boot kost heus wel wat. |
Te Koop |
Ooit de boot weer in de verkoop? Hier een leuk en wellicht inspirerend
tekstje [advertentie marktplaats medio 2008]. Te koop aangeboden: Dehler Delanta 76 AK. Met die mooie zomer! U start in de haven de sonore diesel die ritmisch begint te snorren. Met uw zonnebril op uw hoofd, vaart u de haven uit. Op het water hijst u de zeilen en u vaart. Bewonderend kijken ze naar u. Hoe vaak heeft u zelf niet aan de kant gestaan ? U vaart achteloos die kleine sloepen voorbij. Zij zitten onbeschermd op hun bootjes. U heeft natuurlijk een keuken aan boord. Bij koud weer zet u de ingebouwde (Webasto) verwarming aan. U lacht, want u ziet ze klooien.... Geen toilet aan boord. U wel. Met een deur zelfs. Even verderop gooit u het anker uit, dat ligt opgeborgen in de ankerkist. U dobbert op het water. Een boek of de portable op de tafel buiten, of toch maar op de binnentafel. Via het internet regelt u de zaken. Uw mobiele telefoon ligt op de kaarten-tafel van de boot. Tevreden kijkt u naar uw partner. Onbetaalbaar geluk. Even denkt u er zelfs aan op deze boot te gaan wonen. Zo goed bevalt u het. Uw gedachten dwalen af naar Miami Vice. Die Sonny woonde toch ook op die boot ! Deze Dehler Delanta is een echte investering. Wilt u hem na 5 jaar weer verkopen dat ontvangt u altijd uw eigen inleg terug. Of u wilt de boot gaan verhuren ? Zo veel mogelijkheden ! |
Deze pagina wordt gesponsord door |
|