|
|
Belevenissen van andere schippers |
Mini sloepentocht door het Tienhovens Kanaal.
(bommerdebom)
Eind april is de Kraaienestersluis, na een grondige renovatie,
weer opengesteld voor het vaarverkeer. Deze sluis zit aan het einde van het Tienhovens
Kanaal (door de ANWB de Tienhovense Vaart genoemd) en is één van de verbindingen tussen
de Vecht en de Loosdrechtse plassen. Door de renovatie was de doorvaart enkele jaren niet
meer mogelijk, maar nu moet het weer kunnen. Nadat we met de auto al een paar keer langs
het Tienhovens Kanaal waren gereden op weg naar onze boot, met de hoop er iemand in te
zien varen, hadden we op zondag 18 mei eindelijk geluk.
Er lag een sloep voor de sluis te wachten komende uit de richting van de Loosdrechtse
plassen, dus wij even stoppen en vragen.... hoe diep steek jij? en had je geen
problemen onderweg? Het bleek om een houten sloep te gaan met een diepgang van 70 cm.
De schipper vertelde ons dat je hier en daar wel de bodem voelde maar het was goed gegaan.
Dus wij vol goede moed naar jachthaven Van Heusden gereden, waar onze AW21 sloep Rosalien
(6,50 lang 2,40 breed en 0,60 diep) een plekje heeft gevonden, om de boot klaar te maken
voor een mini sloepentocht Loosdrecht.
Via de trekgaten gingen we eerst de vierde plas op, om daarna op de vijfde
plas ter hoogte van de springschans de Kalverstraat in te varen (pas op voor snelle
boten!). Deze voeren we uit tot de één na laatste ingang aan stuurboord en gingen daarin
(de andere ingangen op dat stuk zijn verboden voor motorboten!), zo kwamen we langs
jachthaven Ruimzicht.
Na zon 400 meter krijg je aan bakboordzijde en smalle doorgang van circa 2.75 meter breed. Dit is de enige
juiste doorgang naar het Tienhovens Kanaal! En dan begin je hem te
knijpen... is het wel diep genoeg? (de waterkaart geeft D5 aan), staat de draaibrug wel
open en wat komen we onderweg nog tegen?
Het begon goed want de draaibrug was dus dicht...! Gelukkig was er iemand bezig die hem voor ons open deed. Ter hoogte van deze brug kwam de boot de eerste maal zacht (bommerdebom) in aanraking met de bodem, en ik was nog niet eens op de helft! We zijn dus maar heel netjes in het midden gaan varen. Een stukje verderop bij het Fort Tienhoven zit een vaste brug (H21), en terwijl ik voor de zekerheid mijn vlag streek voelden we weer de bodem (bommerdebom).
Bij het fort moet je er via stuurboord omheen en kom je bij de Rietveldsebrug, (H19) een oude stenen brug waar weinig zicht is op tegenliggers. We vervolgden onze tocht en na enkele bochten met diverse soorten watervogels kwam de Kraaienestersluis in zicht, en voor de laatste maal schuurde hij nog even (bommerdebom) over de bodem. Volgens mij had de sloep die we in het begin bij de sluis zagen ook een diepte van 60 cm, anders was die boot er nooit doorheen gekomen.
We gingen de geheel gerenoveerde sluis in om daarna onder het laatste bruggetje op de Vecht uit te komen om onze mini sloepentocht te vervolgen. Een prachtig stuk vaarwater met hele mooie landhuizen slingerend door het landschap. |
We voeren bij Breukelen onder de ophaalbrug door om vervolgens door de iets kleinere Weersluis via de trekgaten weer op de Loosdrechtse plassen uit te komen. De tocht duurde c.a. 2 uur en we waren blij dat we er zonder aan de grond te lopen of achteruitvaren doorheen zijn gekomen.
We hebben gelukkig ook geen
tegenliggers gehad, want dat wordt daar wel heel lastig..... De volgende keer dat we deze tocht maken hopen we dat de waterstand iets hoger is (bij de Kraaienestersluis stond de peilschaal aan de Loosdrecht zijde op 110 NAP). Zodat we onderweg wat meer van het landschap kunnen genieten. Gelukkig hebben we uit publicaties begrepen dat er binnen een jaar gebaggerd gaat worden zodat ook dit stuk aan het (sloepen) Rondje Loosdrecht toegevoegd kan worden. -.- |
20 mei 2003,
Schippers: Wimjan en Rosanne
wimjan22@xs4all.nl
Fotos W.Schippers, de fotos van de sluizen zijn afkomstig van: utrechtserecreatieschappen.com
Noot:
Het waterschap heeft de laatste brug in het Tienhovens kanaal verhoogd.
Tegenwoordig kun je dus vanaf de Kalverstraat tot voorbij Jachthaven Manten doorvaren om
in het Tienhovens te komen.
(okt. 2004, w.schippers)